sobota, 27 kwietnia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Koszmary Dziesiątki
22.09 – 5.11.2023
wernisaż: 22.09.2023, g. 18.00

Koszmary Dziesiątki to grupowa wystawa młodego malarstwa, której projekt znalazł się na krótkiej liście zwycięzców konkursu Galeria miejscem wspólnym! | MIKROGRANTY. Wśród wielu ciekawych, multimedialnych propozycji pomysł na zrealizowanie prezentacji obrazów spotkał się z entuzjastyczną reakcją większości jurorów.

W formularzu zgłoszeniowym młodzi artyści napisali, że: „(…) głównym zamysłem jest zaobserwowanie problemów codzienności, refleksja nad relacją z otaczająca nas rzeczywistością i trudem życia wśród chaosu świata współczesnego. Wystawa ma na celu ukazanie podobieństwa naszego postrzegania, pokazując zarówno indywidualne doświadczenia, jak i społeczne konteksty. Koszmary Dziesiątki – odnoszą się do katastroficznych motywów (…) Inspirując się współczesnym światem, zadajemy sobie pytania – jaka jest jego natura i czy jesteśmy w stanie się jej sprzeciwić?” Warto podkreślić, że rzadko się zdarza, by wyraziste postawy artystyczne w wielokulturowej grupie tak ze sobą współgrały i wzajemnie się uzupełniały.

Adzie Jurczak-Łowkis i Diunie Ostrowski przypadł w udziale trud, ale i honor reprezentowania „Dziesiątki”. Obie artystki czynią to z zapałem, pełne wiary w talent swoich koleżanek i kolegów. Podkreślają też przyjacielskie relacje panujące w grupie, która poznała się podczas międzynarodowej rezydencji  artystycznej w Pieńkowie, finansowanej przez Fundację Marka Marii Pieńkowskiego. Tam właśnie młodzi artyści mieli okazję się przekonać, że wiele ich łączy w postrzeganiu świata, dostrzeganiu zagrożeń, oswajaniu towarzyszących im lęków, a w wyniku odkrycia punktów wspólnych pojawił się pomysł grupowej wystawy.

Ada Łowkis analizuje katastrofy wodne, odwołując się do języka kartografii. W bardzo oryginalny sposób odnosi się do tematyki wojennej i tragicznej powtarzalności zdarzeń we współczesnej historii. Pochodząca z Litwy Ana Vostruchovaite porusza kwestie relacji z przyrodą i otoczeniem, używając intrygującej cyfrowej estetyki. Statyczne i pozornie spokojne pejzaże i martwe natury podszyte są jednak niepokojem, budząc apokaliptyczne skojarzenia. Australijczyk Blake Malone również tworzy w cyfrowej estetyce, inspirując się obrazami zaczerpniętymi z politycznego serialu dokumentalnego. W jego pracach uderza świadoma i precyzyjna kompozycja, która sprawia, że płótna zdają się hipnotyzować odbiorcę. Hipnotyczny efekt osiąga także Diuna Ostrowski, malując odważnie, używając skrajnych kontrastów i jarzących się kolorów, wybijających się zdecydowanie z ciemnego tła. Jej obrazy wypełnione są egzystencjalnym lękiem, prowokując pytania o czające się w nich zagrożenie… Emil Bucki operując intensywnymi barwami i używając wyrazistych symboli o dramatycznej wymowie, opowiada o szczególnie go interesującej dezintegracji społeczeństw postkomunistycznych. Artysta główne zagrożenie dostrzega w totalitaryzmie. Kamila Kamińska ubiera swoje obrazy w lniane stroje, eksperymentuje, gra z fakturami, opowiada o ludzkim ciele, o skórze. Len kojarzyć się może zarówno z ubraniem, jak i całunem, a jej niezwykłe prace budzą niepokój. Martyna Czech w śmiały sposób operuje barwną plamą, nieszablonowo budując pole obrazowe. Porusza egzystencjalne, nierzadko trudne i bolesne tematy, jak np. cierpienie zadawane przez ludzi zwierzętom. Natalia Borczi pracuje spontanicznie, kierując się intuicją i reagując na bieżącą chwilę. Jej niepokojące, przykuwające uwagę obrazy są niejako doraźnymi opowieściami o otaczającym świecie, w którym nie brak przerażających zjawisk. Piotr Mlącki w swoim interesującym, mrocznym malarstwie koncentruje się na historii, problemach społecznych, niewinnych ofiarach postępu i rewolucji przemysłowej. Konstruuje ciemne w barwach figuratywne kompozycje z drobnymi przebłyskami światła. Sasha Bashinsky zajmuje się renowacją zdewastowanych obiektów sakralnych, co znajduje swe odbicie w jego bardzo oryginalnym malarstwie. Używa głównie ciemnych barw, które są adekwatne do opowiadanych historii i pozwalają pełniej wydobyć przebłyski światła.

Powstała wystawa, której odbiorcy mają okazję poszerzyć krąg swego rodzaju artystycznej „grupy wsparcia” utworzonej w trudnych czasach. Widzowie wnosząc swoją wrażliwość, mierząc się z własnymi koszmarami, mogą razem z tytułową „Dziesiątką” zastanowić się, czy można jeszcze uniknąć katastrofy…

Bogna Błażewicz


udział biorą: Sasha Bashinsky, Natalia Borczi, Emil Bucki, Martyna Czech, Ada Jurczak-Łowkis, Kamila Kamińska, Blake Malone, Piotr Mlącki, Diuna Ostrowski, Ana Vostruchovaite

 

dokumentacja video

archiwum

Pływanie o zmierzchu
Aga Nowacka, Zofia Tomczyk
17.11.2023–14.01.2024
wernisaż: 17.11.2023, g. 18.00
Nieprzemijające wyzwolenie / постоянное освобождение
Kirill Diomchev (NEVIDIVISM)
1-17.12.2023
wernisaż: 1.12.2023, g. 18.00
Koszmary Dziesiątki
22.09 – 5.11.2023
wernisaż: 22.09.2023, g. 18.00
Bieguny
Dialogi młodych: INNY – edycja 7.
23.06 – 3.09.2023
wernisaż: 23.06.2023, g. 18.00
Niemy świadek historii
16.06 – 3.09.2023
wernisaż: 16.06.2023, g. 18.00
Anatomia polityczna / Політична анатомія
Vlada Ralko, Volodymyr Budnikov
6-11.06.2023
wernisaż: 6.06.2023, g. 18.00
XIII Biennale Grafiki
ERROR
21.04 – 4.06.2026
wernisaż: 21.04.2023, g. 18.00 Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar
Z miasta Żelaza i Betonu
З міста Залізобетону / Из города Железобетона
17.03 – 16.04.2023
wernisaż: 17.03.2023, g. 18.00