Pastele wyobraźni – WYSTAWA W ARSENALE l NA MTP. Po Ogólnopolskim Biennale Pasteli
Tylko do dziś w Galerii Miejskiej Arsenał” oraz na terenie MTP – w ramach Targowych Prezentacji Sztuki – pokazywana jest w Poznaniu pokonkursowa wystawa Ogólnopolskiego Biennale Pasteli w Nowym Sączu. Ekspozycja trwała krotko – od poniedziałku – ale ukazała wielkie możliwości, jakie daje artystom technika pasteli.
Na obu wystawach prezentowanych jest sumie 191 nagrodzonych i najciekawszych prac – plon drugiego Biennale, które odbyło się w ubiegłym roku. Wszystkie one przykuwają uwagę swoją indywidualnością, bogactwem subtelnych niuansów, zanurzeniem w świecie wyobraźni ich autorów. To zanurzenie i osobiste spojrzenie artystów na rzeczywistość powoduje, że każda z prac tworzy własną nastrojową przestrzeń – zagadkową, intuicyjną i raczej optymistyczną. Wystawy stanowią zarazem przegląd najróżniejszych technik i autorskich sposobów tworzenia. takich jak drapanie, klejenie, nakładanie na siebie warstw, rozpylanie, rozcieranie…
Ogólnopolskie Biennale Pasteli odbyto się po raz pierwszy w 1996 r. – po kilku wcześniejszych wystawach pasteli w Nowym Sączu. Jego zorganizowanie było odpowiedzią na brak w kraju dużej wystawy przedstawiającej i promującej pastele – i artystów zaangażowanych w nadanie pastelom autonomicznej roli w sztuce.
W latach 80. i 90. wielu plastyków powróciło do pasteli, zapoznanej trochę techniki umożliwiającej uzyskiwanie pięknych malarskich efektów. W Polsce coraz liczniejsze były wystawy poświęcone tym pracom, znacznie wzrosło też zainteresowanie nimi publiczności. W 1995 r. uczestnicy i laureaci przeglądów pasteli założyli Stowarzyszenie Pastelistów Polskich, którego prezesem został Krzysztof Kulis – plastyk, dyrektor Biura Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu. Tam też przed trzema laty zaczęto odbywać się Ogólnopolskie Biennale Pasteli – zapoczątkowując zupełnie nową tradycję artystyczną w kraju.
Członkowie Stowarzyszenia nawiązali kontakty z istniejącym we Francji dużym konkursem europejskich pastelistów. Kiedy impreza ta niespodziewanie przestała istnieć artyści z Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier i Ukrainy zaczęli brać udział w nowosądeckich przeglądach pasteli. Biennale stanęło więc przed szansą uzyskania międzynarodowej rangi.
Na rosnące zainteresowanie pastelami wpływa odczuwany już przy pierwszym kontakcie urok tych prac z natury ciepłych, poruszających wyobraźnię. Biennale i wystawy pokonkursowe dają z kolei możliwość zakupienia dzieł przez artystów już po zakończeniu tournĂŠe wystawowego.
Nowosądeckie pastele pokazywane będą jeszcze m.in. w Krakowie, Bydgoszczy, Toruniu, Kołobrzegu, Szczecinie, Wiedniu, Warszawie.
Monika Polak