Tekst w j. niemieckim: Kunst und Leben unter extremen Bedingungen
Tekst w j. rosyjskim: Искусство и жизнь в экстремальных условиях
Punktem wyjścia dla webinarium online jest sytuacja, w której znalazła się artystka i aktywistka Julia Cwietkowa. W wyniku swoich emancypacyjnych działań stała się więźniem politycznym Kremla. Podczas gdy państwo rosyjskie ogranicza prawa i wolności Julii, w Polsce feministyczne aktywistki stawiane są przed sądem za protesty przeciwko zakazowi aborcji i w obronie praw LGBTQIA+.
Wciąż żyjemy w strukturach, które dewaluują życie całych społeczności. W Niemczech pracownik socjalny zabił cztery osoby z niepełnosprawnościami, którymi miał się opiekować. W Rosji nadal istnieją pensjonaty psycho-neurologiczne, w których zamyka się ludzi bez szans na zaspokojenie nawet najprostszych potrzeb. Życie około 160 000 - 220 000 osób toczy się w tych nie-miejscach za wysokim ogrodzeniem.
Techniki izolacji i wykluczenia oparte są na tak zwanej "normie", czyli w pełni sprawnym, białym, męskim ciele o wysokim kapitale ekonomicznym i kulturowym. Jest to wyraźnie widoczne w sposobie funkcjonowania instytucji, z ich architektonicznymi i merytorycznymi wykluczeniami. Berlińska kuratork_a Noa Winter jako opór określa prawo do zaspokajania własnych potrzeb zamiast spełniania ableistycznych oczekiwań. Opisuje teatr i instytucje sztuki na Zachodzie jako przestrzenie zaprojektowane dla "spionizowanej osoby". Oznaczałoby to, że np. leżenie podczas konferencji lub na wystawie zostałoby natychmiast uznane za złamanie narzuconych reguł.
Ableizm jest powiązany z innymi formami opresji, takimi jak mizoginia czy homofobia.
Więźniarka polityczna, artystka i działaczka na rzecz praw człowieka Julia Cwietkowa wskazuje na to trzymając plakat z pytaniem: "Ale czy ty jesteś normalny?". To, że norma jest zmienna i płynna, nie zostało zapisane nawet w Konwencji ONZ dotyczącej praw osób z niepełnosprawnościami. Na ile praca aktywistów_ek i artystów_ek może być podtrzymywana, jeśli odbywa się tylko w ramach „normy”?
Rok 2021 pokazał, że wciąż warto mówić o podstawowych prawach człowieka. Ableistyczne struktury otwierają drogę do przemocy i relacji opartych na nierównych i niesprawiedliwych zależnościach. Wyjściem z sytuacji jest zidentyfikowanie i wdrożenie praktyk, które przeciwdziałałyby wszelkim formom dyskryminacji.
Podczas dyskusji online 24 lipca będziemy rozmawiać o takich praktykach z artystami_kami i aktywistami_kami z Polski, Niemiec i Rosji. W różny sposób pracują oni_e z tematem dostępu, badają i kwestionują struktury wykluczenia i izolacji w życiu codziennym. Celem webinarium jest wypracowanie sposobów trwałej współpracy i strategii wsparcia dla działań na rzecz demokratyzacji dostępu w instytucjach kultury i poza nimi.
Zapisy na webinarium pod adresem: zofia.nierodzinska@arsenal.art.pl i victoria@dekabristen.org
Uczestniczki:
Katrin Nenasheva (Moskwa, Rosja) - artystka, działaczka na rzecz praw człowieka, współzałożycielka ruchu psychoaktywistycznego w Rosji i projektu "Psychoactivno", uczestniczka i współzałożycielka projektu teatralnego "Cargo 300".
Sofia Savina (Komsomolsk nad Amurem, Rosja) - studentka, feministka, była performerka młodzieżowego aktywistycznego teatru "Merak", stworzonego przez więźniarkę polityczną, artystkę i aktywistkę Julię Cwietkową, jedną z twórczyń "zakazanej" sztuki "Różowy i niebieski".
Miriam Cochanski (Berlin, Niemcy) - pedagożka teatralna, reżyserka, performerka, specjalistka d/s asysty osobistej
Elżbieta Podleśna (Warszawa, Polska) - psycholożka, psychoterapeutka, działaczka społeczna i obrończyni praw człowieka. Znana jest z rozpowszechniania wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej w tęczowej aureoli, co doprowadziło do jej zatrzymania przez policję i oskarżenia o obrazę uczuć religijnych.
Katarzyna Żeglicka (Warszawa, Polska) - feministka, aktywistka, performerka, certyfikowana trenerka samoobrony WenDo dla kobiet i dziewcząt, członkini Kolektywu Artykuł 6.
Prowadzenie: Kira Shmyreva i Zofia nierodzińska
Tłumaczenia: Natalia Bucholska, Aleksander Gazarian, Vica Kravtsova, Irina Bondas, Marcin Turski
Wydarzenie jest współfinansowane przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej i Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
https://youtu.be/eh1zx89Dd4A