piątek, 22 listopada otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

Stary Rynek 6, 61-772 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

CANNON RESISTANT&CANON RESISTANT.
Współczesna sztuka z Białorusi: wokół wystawy UNLEARNING. Magdalena Radomska rozmawia z Verą Zalutskayą i Aliaksei Barysionak
14.12.2021

Wydarzenia poświęcone współczesnej sztuce białoruskiej zorganizowane w ramach współpracy pomiędzy Pracownią Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej, Instytut Historii Sztuki UAM i Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu, finansowane przez Fundację UAM.

*Aleksei Borisionok jest kuratorem, pisarzem i organizatorem, który mieszka i pracuje w Mińsku i Wiedniu. Jest członkiem grupy artystyczno-badawczej Problem Collective oraz grupy roboczej Work Hard! Play Hard! Pisze o sztuce i polityce dla różnych magazynów, katalogów i platform internetowych. Jego teksty były publikowane m.in. w "L'Internationale Online", "Partisan", "Moscow Art Magazine", "Springerin", "Hjärnstorm", "Paletten", "syg.ma". W swoich obecnych badaniach skupia się na czasowości postsocjalizmu.

*Magdalena Radomska jest założycielką i kierowniczką Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej i spuścizną Piotra Piotrowskiego. Jest postmarksistowską historyczką sztuki i historyczką filozofii, adiunktką na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest doktorą historii sztuki, stypendystką Courtauld Institute of Art w Londynie, Węgierskiej Akademii Nauk w Budapeszcie oraz Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie. Była kierowniczką i wykładowczynią kursu Writing Humanities after the Fall of Communism w 2009 roku na Central European University w Budapeszcie. W 2013 roku ukazała się jej książka "The Politics of Movements of Hungarian Neoavantgarde (1966-80)". Obecnie Radomska zajmuje się badaniami nad sztuką postkomunistyczną w Europie postkomunistycznej (grant Narodowego Centrum Nauki), przygotowuje książkę Sztuka postkomunistyczna w Europie postkomunistycznej i krytyka kapitalizmu w sztuce (książka: T"he Plural Subject: Art and Crisis after 2008") oraz - jako drugą pracę doktorską - pisze monografię o postmarksizmie. Jest członkinią polskiej i węgierskiej AICA oraz redaktorką czasopisma "Czas Kultury".

*Vera Zalutskaya (1991) - kuratorka i koordynatorka sztuki współczesnej. Ukończyła historię sztuki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, studia licencjackie na Europejskim Uniwersytecie Humanistycznym w Wilnie oraz Kulturoznawstwo: porównawcze studia cywilizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje się głównie sztuką Europy Wschodniej i Środkowej w kontekście studiów postkolonialnych. Była kuratorką i współautorką wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, w Białorusi i w Serbii, gdzie w 2018 roku brała udział w międzynarodowym projekcie rezydencyjno-edukacyjnym "What Could / Should Curating Do?". W latach 2015 - 2017 pracowała w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie jako asystentka kuratora. W 2020 roku wraz z Yulią Krivich i Yuriyem Bileyem współzałożyła ZA*Group zajmującą się problematyką migracji i życia w Polsce zagranicznych artystów, ich pierwszym projektem była publikacja ZA*ZIN. Od 2021 roku redaktorka magazynu Blok. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.

 

Zdjęcie: Raman Tratsiuk