Książka Art Brut różnorodnie, pod redakcją Joanny Daszkiewicz i Soni Rammer, to obszerne i unikatowe na polskim rynku wydawniczym dwujęzyczne opracowanie dotyczące twórczości „surowej”. W bogato ilustrowanej i starannie zaprojektowanej przez Marcina Markowskiego monografii zawarte zostały różnorodne perspektywy konceptualizacji problemu; historyczna (z uwzględnieniem realiów geopolitycznych), filozoficzna, psychologiczna, ekonomiczna.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza stanowi rozważania teoretyczne, druga jest monograficznym opracowaniem twórczości Tadeusza Głowali – artysty brut, rezydenta Domu Pomocy Społecznej w Miszewie. Całość zamyka kalendarium, w którym zjawisko art brut zostało wpisane w rozległą perspektywę kulturoznawczą, począwszy od 1793 roku (początek humanitarnych metod opieki nad pacjentami psychiatrycznymi), skończywszy na roku 2008 (dwie czeskie wystawy oraz polski dokument filmowy Sztuka zwana art-brut). Recenzje naukowe wydawnictwa napisane przez dr hab. Krzysztofa Moraczewskiego, prof. UAM oraz Roberta Kuśmirowskiego, artystę sztuk wizualnych, wskazują na konieczność mierzenia się ze skomplikowanym tematem art brut. W obu przypadkach podkreślona została potrzeba odniesienia się z wrażliwością do fenomenu twórczości powstającej na peryferiach kultury, w świecie odległym od społecznych elit. Sztuka art brut tworzona często przez osoby wykluczone, nie do końca świadome jej wyjątkowości, może stać się obszarem zawłaszczeń, manipulacji oraz uproszczonych analiz czynionych na potrzeby rynku spragnionego autentyczności i nowości. Redaktorkom monografii zależało głównie na uwypukleniu różnorodnego spojrzenia na fenomen art brut bez dążenia do jednoznacznych konkluzji.
Książka powstała jako efekt badań naukowych prowadzonych na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa w Poznaniu w latach 2013-2017, a jej wydanie zostało sfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na naukę w latach 2015-2017.