STATUT
GALERII MIEJSKIEJ ARSENAŁ W POZNANIU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, zwana dalej Galerią, jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej „Ustawą”;
2) postanowień niniejszego statutu.
2. Organizatorem Galerii jest Miasto Poznań.
3. Galeria posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora pod numerem RIK-III.
4. Galeria może używać skróconej nazwy GaMA.
§ 2
1. Siedzibą Galerii jest miasto Poznań.
2. Terenem działania Galerii jest miasto Poznań, jednakże w celu realizacji zadań statutowych Galerii może również działać na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
Rozdział II
Cele i zadania Galerii
§ 3
1. Celem działalności Galerii jest organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej poprzez:
1) promocję, prezentację, popularyzację i upowszechnianie sztuki współczesnej;
2) kreowanie postaw twórczych i pobudzanie odbiorców do aktywnego w niej uczestnictwa;
3) prowadzenie działalności wystawienniczej;
4) prowadzenie działalności wydawniczej;
5) prowadzenie działalności edukacyjnej, kulturalnej i artystycznej w różnorodnych formach;
6) prowadzenie krajowej i międzynarodowej wymiany artystycznej;
7) współdziałanie ze środowiskami twórczymi oraz z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi i prywatnymi w zakresie rozwoju sztuki współczesnej;
8) rozpoznanie i badanie środowiska artystycznego Poznania;
9) tworzenie platformy wymiany myśli i współpraca z innymi instytucjami, organizacjami i środowiskami artystycznymi Poznania;
10) prowadzenie projektów badawczo-wydawniczych we współpracy ze środowiskiem naukowym Poznania;
11) prowadzenie biblioteki i dokumentacji wydarzeń artystycznych oraz ich udostępnianie;
12) tworzenie i prowadzenie kolekcji dzieł sztuki współczesnej, zwanej dalej Kolekcją Galerii;
13) prezentację nowych zjawisk z pola sztuk performatywnych, choreograficznych i muzycznych;
14) wsparcie młodych artystów, kolektywów i stowarzyszeń poprzez programy rezydencyjne i regrantingowe.
2. Przy realizacji swoich celów Galeria może współpracować z polskimi i zagranicznymi instytucjami, w tym kulturalnymi, edukacyjnymi lub naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami fizycznymi i prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
Rozdział III
Organy Galerii i jej zarządzanie
§ 4
1. Dyrektor Galerii, zwany dalej „Dyrektorem”, zarządza działalnością Galerii i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Dyrektora powołuje Prezydent Miasta Poznania. Powołanie Dyrektora następuje w wyniku wyłonienia kandydata na to stanowisko w drodze konkursu (art. 16 ust. 2 Ustawy).
3. Dyrektor zarządza Galerią przy pomocy zastępców i głównego księgowego. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor, a następnie powiadamia o tym Prezydenta Miasta Poznania.
4. Dyrektor może powołać dwóch zastępców. Na stanowisko zastępcy może być powołany główny księgowy.
§ 5
1. Przy Galerii działa Rada Galerii, zwana dalej „Radą”, jako organ doradczy i opiniodawczy Dyrektora.
2. Rada liczy od pięciu do ośmiu członków, w tym nie więcej niż dwóch zgłoszonych przez komisję Rady Miasta Poznania właściwą do spraw kultury i nauki, nie więcej niż jednego zgłoszonego przez Prezydenta Miasta Poznania oraz pozostałych zaproponowanych przez Dyrektora.
3. Członków Rady powołuje Prezydent Miasta Poznania.
4. Rada odbywa posiedzenia co najmniej dwa razy w roku.
5. Kadencja Rady trwa na okres powołania Dyrektora.
6. Zasady działania Rady oraz zakres spraw opiniowanych przez Radę określa odrębny regulamin uchwalony przez Radę, w uzgodnieniu z Dyrektorem.
§ 6
1. Przy Galerii działa Komisja Nabytków, jako organ doradczy i opiniodawczy w zakresie nabywania, zamiany lub sprzedaży dzieł sztuki w ramach Kolekcji Galerii.
2. Komisja Nabytków składa się z pięciu członków – Dyrektora jako Przewodniczącego, dwóch osób posiadających odpowiednie doświadczenie w zakresie tworzenia i prowadzenia kolekcji dzieł sztuki współczesnej, jednej osoby będącej specjalistą w zakresie rynku dzieł sztuki oraz przedstawiciela Prezydenta Miasta Poznania.
3. Członków Komisji Nabytków powołuje Prezydent Miasta Poznania.
4. Komisja Nabytków odbywa posiedzenia co najmniej raz w roku.
5. Kadencja Komisji Nabytków trwa na okres powołania Dyrektora.
6. Zasady działania Komisji Nabytków ustala uchwalony przez nią regulamin.
Rozdział IV
Kolekcja
§ 7
1. Kolekcję Galerii tworzą dzieła sztuki stanowiące własność Galerii i wpisane do inwentarza Kolekcji Galerii.
2. Prowadzenie inwentarza Kolekcji Galerii określa Regulamin ustanowiony przez Dyrektora.
3. Dyrektor po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nabytków może dokonywać zakupu dzieł sztuki w celu tworzenia Kolekcji Galerii.
4. Dyrektor tylko w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach i po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nabytków może dokonywać zamiany lub sprzedaży dzieł sztuki wpisanych do inwentarza Kolekcji Galerii.
5. Środki uzyskane ze sprzedaży dzieł sztuki wpisanych do inwentarza Kolekcji Galerii mogą być wykorzystane wyłącznie na uzupełnienie Kolekcji Galerii.
Rozdział V
Gospodarka finansowa
§ 8
Źródłami finansowania działalności Galerii są:
1) dotacje z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w tym dotacje przekazywane przez Organizatora:
a) podmiotowe – na dofinansowanie statutowej działalności bieżącej, w tym utrzymanie i remont obiektów,
b) celowe – na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c) celowe – na realizację innych wskazanych zadań i programów;
2) środki uzyskiwane z programów krajowych lub zagranicznych, w tym środki uzyskiwane z funduszy Unii Europejskiej;
3) przychody pochodzące z prowadzonej przez Galerię działalności, w tym:
a) przychody ze sprzedaży biletów wstępu i innych opłat,
b) przychody ze sprzedaży składników majątku ruchomego,
c) przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
d) środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych, w tym darowizny i zapisy,
e) przychody z działalności gastronomicznej oraz przychody ze sprzedaży w księgarni prowadzonej w Galerii.
§ 9
1. Galeria może prowadzić działalność gospodarczą, wykorzystując środki uzyskane tą drogą wyłącznie na realizację działalności statutowej.
2. Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1) reklamy i promocji;
2) odpłatnego organizowania imprez kulturalnych, konferencji naukowych i edukacyjnych;
3) działalności wydawniczej;
4) prowadzenia kawiarni oraz księgarni;
5) dzierżawienia i najmu pomieszczeń własnych oraz innych składników majątkowych, z zastrzeżeniem że działalność taka nie będzie kolidowała z realizacją podstawowych celów i zadań.
Rozdział VI
Zmiany statutu
§ 10
Zmian w statucie dokonuje Rada Miasta Poznania, w formie przewidzianej dla nadania statutu.