Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, zwana dalej Galerią, jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie:
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 406);
- postanowień niniejszego statutu.
2. Organizatorem Galerii jest Miasto Poznań.
3. Galeria posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora.
§ 2
- Siedzibą Galerii jest miasto Poznań.
- Terenem działania Galerii jest miasto Poznań, jednakże w celu realizacji zadań statutowych Galerii może również działać na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
Rozdział II
Cele i zadania
§ 3
1. Celem działalności Galerii jest organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej poprzez:
- promocję, prezentację, popularyzację i upowszechnianie sztuki współczesnej;
- kreowanie postaw twórczych i pobudzanie odbiorców do aktywnego w niej uczestnictwa;
- prowadzenie działalności wystawienniczej;
- prowadzenie działalności wydawniczej;
- prowadzenie działalności edukacyjnej kulturalnej i artystycznej w różnorodnych formach;
- prowadzenie krajowej i międzynarodowej wymiany artystycznej;
- współdziałanie ze środowiskami twórczymi oraz z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi i prywatnymi w zakresie rozwoju sztuki współczesnej;
- rozpoznanie i badanie środowiska artystycznego Poznania;
- tworzenie platformy wymiany myśli i współpraca z innymi instytucjami, organizacjami i środowiskami artystycznymi Poznania;
- prowadzenie projektów badawczo-wydawniczych we współpracy ze środowiskiem naukowym Poznania;
- prowadzenie biblioteki i dokumentacji wydarzeń artystycznych oraz ich udostępnianie;
- tworzenie i prowadzenie kolekcji dzieł sztuki współczesnej, zwanej dalej Kolekcją Galerii.
2. Przy realizacji swoich celów Galeria może współpracować z polskimi i zagranicznymi instytucjami kulturalnymi, edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi osobami oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
Rozdział III
Organizacja i zarządzanie
§ 4
- Galeria jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Wobec pracowników Galerii czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje Dyrektor.
- Dyrektor ustala szczegółowy zakres czynności pracowników i tryb załatwiania powierzonych im spraw.
- Galerią zarządza Dyrektor.
- Dyrektor kieruje działalnością Galerii i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Dyrektor Galerii powoływany jest na okres od trzech do siedmiu lat.
- Dyrektora Galerii i powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Poznania na zasadach i w trybie zgodnym z obowiązującymi przepisami prawa, w tym ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 roku, poz. 406).
- Uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do Dyrektora Galerii sprawuje Prezydent Miasta Poznania.
- Dyrektor zarządza Galerią przy pomocy zastępców i głównego księgowego. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor, a następnie powiadamia o tym Prezydenta.
- Dyrektor może powołać jednego zastępcę. Na stanowisko zastępcy może być powołany główny księgowy.
- Zastępca Dyrektora i główny księgowy działają w ramach udzielanych im przez Dyrektora umocowań i ponoszą przed nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Galerii upoważniony jest jednoosobowo Dyrektor oraz pełnomocnicy działający w granicach umocowania.
- Dyrektor Galerii może udzielić pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych w imieniu Galerii w określonym zakresie.
- Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Ustanowienie i odwołanie pełnomocników podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Organizatora. Nie dotyczy to pełnomocników procesowych.
- Jeżeli czynność prawna obejmuje rozporządzenie mieniem lub może spowodować powstanie zobowiązań finansowych, do skuteczności oświadczeń woli wymagany jest podpis głównego księgowego.
§ 5
Do zakresu zadań Dyrektora Galerii należy w szczególności:
- organizacja pracy Galerii, jej działalności i rozwoju;
- nadzór nad mieniem Galerii;
- ustalenie oraz przedstawianie organom nadzoru i innym upoważnionym podmiotom, planów i sprawozdań merytorycznych oraz finansowych;
- przedstawianie Prezydentowi Miasta Poznania programu działania Galerii na czas trwania powołania oraz przedkładanie sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji postanowienia zawartej umowy cywilnoprawnej, określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności Galerii;
- nadzór nad realizacją ustalonego budżetu;
- wydawanie w obowiązującym trybie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych;
- odpowiadanie za sporządzanie sprawozdania finansowego za dany rok budżetowy w ustawowo określonym terminie. Sprawozdanie finansowe Dyrektor niezwłocznie przekazuje Prezydentowi Miasta Poznania w celu zatwierdzenia;
- nadzór nad prowadzeniem strony internetowej Galerii;
- przygotowanie i kształtowanie strategii Galerii.
§ 6
Organizację wewnętrzną Galerii określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora, który zobowiązany jest do przedstawienia Organizatorowi oraz działającym w Galerii organizacjom związkowym i stowarzyszeniom twórców wszelkich zmian, celem ich zaopiniowania.
§ 7
- Przy Galerii działa Rada Galerii, jako organ doradczy i opiniodawczy Dyrektora.
- Rada liczy od pięciu do ośmiu członków, w tym do dwóch zgłoszonych przez Komisję Rady Miasta Poznania właściwą do spraw kultury i nauki, do jednego zgłoszonego przez Prezydenta Miasta Poznania i pozostałych zaproponowanych przez Dyrektora.
- Członków Rady powołuje Prezydent Miasta Poznania.
- Rada odbywa posiedzenia co najmniej dwa razy w roku.
- Kadencja Rady trwa na okres powołania Dyrektora.
- Zasady działania Rady ustala uchwalony przez nią regulamin, za zgodą Dyrektora Galerii.
§ 7a
- Przy Galerii działa Komisja Nabytków, jako organ doradczy i opiniodawczy w zakresie nabywania, zamiany lub sprzedaży dzieł sztuki w ramach Kolekcji Galerii.
- Komisja Nabytków składa się z pięciu członków – Dyrektora jako Przewodniczącego, dwóch osób posiadających odpowiednie doświadczenie w zakresie tworzenia
i prowadzenia kolekcji dzieł sztuki współczesnej, jednej osoby będącej specjalistą
w zakresie rynku dzieł sztuki oraz przedstawiciela Prezydenta Miasta Poznania. - Członków Komisji Nabytków powołuje Prezydent Miasta Poznania.
- Komisja Nabytków odbywa posiedzenia co najmniej raz w roku.
- Kadencja Komisji Nabytków trwa na okres powołania Dyrektora.
- Zasady działania Komisji Nabytków ustala uchwalony przez nią regulamin.
Rozdział IV
Kolekcja
§ 7b
- Kolekcję Galerii tworzą dzieła sztuki stanowiące własność Galerii i wpisane do inwentarza Kolekcji Galerii.
- Prowadzenie inwentarza Kolekcji Galerii określa Regulamin ustanowiony przez Dyrektora.
- Dyrektor po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nabytków może dokonywać zakupu dzieł sztuki celem tworzenia Kolekcji Galerii.
- Dyrektor tylko w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach i po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nabytków może dokonywać zamiany lub sprzedaży dzieł sztuki wpisanych do inwentarza Kolekcji Galerii.
- Środki uzyskane ze sprzedaży dzieł sztuki wpisanych do inwentarza Kolekcji Galerii mogą być wykorzystane wyłącznie na uzupełnienie Kolekcji Galerii.
Rozdział V
Gospodarka finansowa
§ 8
- Galeria prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
- Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora.
- Przychodami instytucji kultury są przychody pochodzące z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§ 9
Galeria może prowadzić działalność gospodarczą m.in. przez obrót dziełami sztuki i wydawnictwami, wynajem pomieszczeń, świadczenie usług marketingowych, a środki uzyskane tą drogą mogą być wykorzystane wyłącznie na działalność statutową i utrzymanie obiektu, w którym prowadzona jest działalność kulturalna.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 10
O zmianach organizacyjnych Galerii, z wyłączeniem ustawowo zastrzeżonych dla Organizatora, decyduje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Organizatora.
§ 11
Zmian w statucie dokonuje Rada Miasta Poznania, w formie przewidzianej dla nadania statutu.