Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
1. Wstęp
Podczas realizacji misji Galerii pracownicy Galerii mają na uwadze dobro dziecka i podejmują działania w jego najlepszym interesie. Pracownicy Galerii mają obowiązek traktować każde dziecko z należnym mu szacunkiem, uwzględniając przy tym jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy placówki, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Galerii oraz posiadanych kompetencji i doświadczenia zawodowego.
2. Podstawowe informacje i definicje
- Pracownik placówki - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia lub umowy o dzieło, jak również stażyści / praktykanci / wolontariusze.
- Dyrekcja – Dyrektor Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.
- Placówka – Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Stary Rynek 6, 61-772 Poznań.
- RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
- Dziecko/ Małoletni - każda osoba do ukończenia 18 r.ż.
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny lub rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka - zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka.
- Krzywdzenie dziecka - popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Galerii, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążącego obowiązku.
- Osoba odpowiedzialna - wyznaczony przez Dyrekcję Placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Placówce oraz przyjmujący zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających dobru dziecka.
- Dane osobowe dziecka - to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka w rozumieniu art. 4 pkt. 1) RODO.
- Polityka / Standardy – to niniejszy dokument.
Krzywdzenie dziecka określone w pkt. 10 może przybierać różne formy, w tym:
1) Przemocy fizycznej – która może polegać na celowym uszkodzeniu ciała, zadawaniu bólu lub groźbie uszkodzenia ciała. Jej skutkiem mogą być rany, złamania, siniaki, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
2) Przemocy emocjonalnej – która może polegać na powtarzającym się poniżaniu, upokarzaniu lub ośmieszaniu dziecka, wciąganiu dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowaniu nim, braku odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, bądź stawianiu dziecku wymagań i oczekiwań , którym nie jest ono w stanie sprostać.
3) Przemocy seksualnej – która może polegać na angażowaniu dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, wykorzystywanie dziecka (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem, pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
4) Zaniedbywania – polega na niezaspokajaniu podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, braku lub niewystarczającego zapewnienia mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku nadzoru.
3. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dzieckiem a personelem Galerii, w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci.
Niniejsza Polityka określa środki ochrony dzieci, które są wdrażane w Galerii by zapewnić ochronę dobra i słusznych interesów dzieci w związku z funkcjonowaniem placówki i jej personelu. Pracownicy Galerii zobowiązani są traktować każde dziecko z należytym szacunkiem, szanując jego godność i dobra osobiste. Pracownicy Galerii zobowiązani są zachować profesjonalny charakter relacji z dziećmi. Zasady opisane w Polityce obowiązują wszystkich pracowników, bez względu na formę prawną wiążącą te osoby z placówką. Znajomość i zaakceptowanie zasad określonych w Polityce pracownicy potwierdzają złożeniem pisemnego oświadczenia stanowiącego załącznik nr 3.
4. Zasady bezpiecznej komunikacji.
- W komunikacji z dziećmi pracownikom zabronione jest:
- zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci; pracownikom nie wolno krzyczeć na dzieci, za wyjątkiem sytuacji kiedy to podniesiony ton głosu podyktowany jest okolicznościami faktycznymi, w których zagrożone jest bezpieczeństwo dzieci;
- zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, bądź dwuznaczny, lub w sposób, który może obiektywnie zostać uznany za taki ( używanie wobec dzieci, w ich obecności wulgarnych słów, gestów, żartów)
- wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Pracownicy zobowiązani są w komunikacji z dziećmi:
- zachowywać cierpliwość i należyty im szacunek,
- słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku, rozwoju i zaistniałej sytuacji,
- szanować prawo dziecka do prywatności.
5. Zasady bezpiecznych relacji.
Każde wykorzystywanie siły fizycznej wobec dziecka jest niedopuszczalne. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy użycie siły jest podyktowane ochroną życia, zdrowia lub dobra prawnie chronionego.
- Zabrania się pracownikom:
- bicia, szturchania, popychania oraz naruszania nietykalności fizycznej dziecka,
- dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
- niejawnego bądź ukrywanego kontaktu fizycznego z dzieckiem,
- faworyzowania dzieci,
- nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, jak również składania dzieciom propozycji o nieodpowiednim bądź mogącym być dwuznacznie zrozumianym przez dziecko charakterze, obejmuje to także formułowanie komentarzy o charakterze seksualnym, stosowanie żartów, używanie gestów o seksualnym podtekście, udostępniania dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,
- utrwalania wizerunku dziecka (filmowania, nagrywania głosu, fotografowania, prowadzenia transmisji na żywo) dla potrzeb prywatnych, dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalania wizerunku dzieci, jeśli Dyrekcja nie została o tym poinformowana, i nie zostały spełnione odpowiednie przesłanki warunkujące dopuszczalność takiego utrwalania wizerunku dziecka,
- proponowania dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również zabrania się używania tych substancji w obecności dzieci,
- przyjmowania pieniędzy, innych rzeczy od dziecka, od rodziców/opiekunów dziecka.
6. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
- Dzieci przebywające w Galerii zobowiązane są do zachowania szacunku wobec rówieśników oraz innych osób przebywających w Galerii,
- Zachowania niedozwolone między dziećmi:
- zawstydzanie, upokarzanie lub obrażanie innych dzieci;
- używanie siły fizycznej lub przemocy wobec innych, w szczególności zabronione jest bicie, szturchanie, popychanie;
- dyskryminowanie innych z jakiegokolwiek powodu.
7. Kontakty poza godzinami pracy.
- Co do zasady kontakty pracowników z dziećmi powinny odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć działalności kulturalnej prowadzonej przez placówkę.
- Zakazane jest zapraszanie dzieci do miejsca zamieszkania pracownika oraz spotykanie się z nimi poza godzinami pracy.
- Zakazane jest kontaktowanie się z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail służbowy, telefon służbowy).
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, bezwzględnie należy poinformować o tym Dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt. Udzielona zgoda powinna być wyraźna.
8. Obowiązki personelu
- Pracownik, który jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zdarzeń lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest poinformować o tym osobę odpowiedzialną zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji opisaną w Rozdziale 9.
- W sytuacji gdy pracownik uczestniczy w zdarzeniu lub sytuacji, które powoduje powstanie uzasadnionego podejrzenia, że narusza zasady, które zostały określone w niniejszej Polityce, taki pracownik zobowiązany jest do wyjaśniania określonych postępowań lub sytuacji (w których uczestniczył).
9. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka.
- W sytuacji, gdy zagrożone jest zdrowie lub życie dziecka, każda osoba będąca świadkiem takiej sytuacji zobowiązana jest do niezwłocznej reakcji.
- W przypadku wzbudzającym uzasadnione podejrzenie pracownika placówki, że dziecko mogło być, lub jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji osobie odpowiedzialnej, o której mowa w rozdziale 11, w punkcie 1 Polityki. Osoba odpowiedzialna informuje Dyrekcję o zgłoszeniu.
- Dyrekcja informuje rodziców/ opiekunów dziecka, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogło być lub jest krzywdzone o podejrzeniach. W przypadku, gdy podejrzenie dotyczy opiekuna dzieci będącego pracownikiem takiej placówki jak szkoła lub przedszkole (nauczyciel lub inne osoby przychodzące z grupą dzieci do placówki), Dyrekcja informuje pracodawcę opiekuna o zgłoszeniu.
- Dyrekcja wraz z osobą odpowiedzialną przygotowuje plan pomocy dziecku, w oparciu o rozmowy z dzieckiem, opiekunem lub świadkami. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez Placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym wystąpienia z ewentualnym zgłoszeniem istnienia uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (policji, prokuratury),
- rodzajów wsparcia, jakie Placówka może zaoferować i udzielić dziecku,
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- W przypadkach bardziej skomplikowanych lub o poważnych charakterze, bądź gdy fakt podejrzenia krzywdzenia dziecka zgłosił rodzic lub opiekun dziecka Dyrekcja może powołać zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą pracownicy Galerii wyznaczeni przez Dyrekcję. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone powyżej.
- Plan pomocy dziecku przedstawiany jest przez Dyrekcję rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować zgłaszających na piśmie.
- Z przebiegu podjętych działań interwencyjnych sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
- Dyrekcja lub wyznaczony przez Dyrekcję pracownik informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
- Dyrekcja lub wyznaczony przez Dyrekcję pracownik, w przypadkach przesłanek:
- podejrzenia popełnienia przestępstwa - składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa właściwym organom (Policja, Prokuratura);
- podejrzenia przemocy domowej – zgłoszą podejrzenie do Ośrodka Pomocy Społecznej lub Policji;
- zagrożenia dobra dziecka – składa do Sądu Rodzinnego wniosek wgląd w sytuację rodziny.
- Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności tych informacji, wyłączając przekazywanie informacji uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- Osoba odpowiedzialna nie informuje Dyrekcji o zgłoszeniu, jeżeli to zgłoszenie dotyczy Dyrekcji lub zatrudnionego w Placówce członka rodziny lub osoby spowinowaconej z Dyrekcją. W takim przypadku osoba odpowiedzialna samodzielnie podejmuje dalsze działania oraz informuje odpowiednie organy.
10. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
- Dyrekcja wyznacza osobę odpowiedzialną za dokonywanie przeglądów i aktualizacji zapisów Polityki. Osoba ta jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki i jej przestrzegania, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz proponowanie zmian w treści Polityki w przypadku konieczności jej aktualizacji.
- Osoba odpowiedzialna przeprowadza wśród pracowników placówki, minimum raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
- W ankiecie, o której mowa powyżej, pracownicy placówki mogą proponować zmiany Procedur. Powinni też wskazywać dostrzeżone/zauważone ewentualne naruszenia Polityki w placówce.
- Osoba odpowiedzialna sporządza na podstawie zebranych ankiet raport oceniający stopień realizacji Polityki oraz zawierający w razie potrzeby propozycje zmian Polityki, który następnie przekazuje Dyrekcji.
- Dyrekcja na podstawie sporządzanych raportów oraz według własnego uznania, wprowadza do Polityki niezbędne zmiany.
11. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia.
- Osoba odpowiedzialna, o której mowa w rozdziale 10 pkt. 1, wyznaczona jest również do przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom i udzielanie im wsparcia.
- Zgłoszeń do osoby odpowiedzialnej może dokonywać dziecko, rodzic, prawny opiekun, pracownik, a także inne osoby spokrewnione lub niespokrewnione z dzieckiem.
- Osoba odpowiedzialna zachowuje uzyskane informacje w bezwzględnej tajemnicy i przekazuje je jedynie Dyrekcji w związku z planowanym działaniem interwencyjnym.
12. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka.
- Osoba zgłaszająca zdarzenia może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:
- osobiście do osoby odpowiedzialnej w Placówce,
- na adres e-mail do osoby odpowiedzialnej w Placówce: kinga.mistrzak@arsenal.art.pl
- Zgłoszenia są przechowywane w sposób zapewniający zachowanie ich poufności i mogą być udostępniane wyłącznie osobom upoważnionym bądź uprawnionym organom i instytucjom.
- Osoba odpowiedzialna jest odpowiedzialna za dokumentowanie i przechowywanie zgłoszonych incydentów.
- Dyrekcja jest zobowiązana zapewnić osobie odpowiedzialnej odpowiednie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne umożliwiające realizację zadań wskazanych w pkt. 3 powyżej.
13. Zasady ochrony danych osobowych, w tym wizerunku dziecka
Galeria, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę danych osobowych, w tym wizerunku dziecka. Przetwarzanie danych osobowych w Placówce odbywa się na zasadach określonych w przyjętej w Galerii Polityce Bezpieczeństwa Ochrony Danych oraz w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 (RODO). W związku z tym:
- Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Pisemna zgoda, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany oraz przez jaki okres.
- Placówka zbiera i przechowuje zgody na rozpowszechnianie wizerunku dzieci, informując, iż wyrażenie zgody jest dobrowolne. Cel, sposób przetwarzania oraz inne informacje dotyczące wizerunku jako danych osobowych wskazane są w klauzuli informacyjnej RODO dołączonej do dokumentu zgody.
- Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka oraz wbrew woli samego dziecka.
14. Zasady i sposób udostępniania rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom niniejszych standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
- Polityka jest jawna dla rodziców/opiekunów prawnych, pracowników oraz dzieci.
- Politykę udostępnia się na stronie internetowej Placówki pod adresem www.arsenal.art.pl oraz udostępnia w siedzibie Galerii, w wersji zupełnej oraz w wersji skróconej, która to przeznaczona jest dla dzieci. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla dzieci.
15. Przepisy końcowe.
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez udostępnienie Polityki na stronie internetowej Placówki pod adresem arsenal.art.pl oraz wywieszenie jej w widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń - w wersji zupełnej oraz w wersji skróconej.