poniedziałek, 26 lipca dzisiaj nieczynne
Galeria Miejska Arsenał

Stary Rynek 6, Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

STAND BY / part 3/ IN FRONT OF THEIR EYES

STAND BY / part 3/ IN FRONT OF THEIR EYES
10-21.12.2014
kuratorka: Anna Czaban

Trzecia część STAND BY to autorski projekt Adama Gołębiewskiego zatytułowany „In Front Of Their Eyes”, na który złożą się: instalacja dźwiękowa na system binauralny i wykonawcę (realizatora) oraz warsztaty oparte na eksperymentach dźwiękowych, które poprowadzą oprócz Gołębiewskiego, Łukasz „Zenial” Szałankiewicz oraz Robert Gogol.
Instalacja dźwiękowa opiera się na dwóch, wzajemnie powiązanych elementach. Pierwszym z nich jest wykorzystanie binauralnej rejestracji dźwięku (nazywanej także dźwiękowością trójwymiarową). To rzadko używana technika dostarczająca słuchaczowi „anatomicznie precyzyjny” obraz dźwiękowy za pośrednictwem fantomu głowy ludzkiej z wbudowanymi w miejscach uszu mikrofonami. Drugim elementem jest pojedynczy orkiestrowy bęben (tom-tom) na którym artysta zastosuje rozszerzone techniki instrumentalne. Fantom głowy będzie umieszczony wewnątrz bębna, a odbierany przez niego dźwięk dalej zostanie transmitowany do systemu słuchawkowego dostępnego dla uczestników. Dzięki temu, wrażenia dźwiękowe odbierane przez uczestnika sytuacji będą niemalże takie, jakby znajdował się wewnątrz instrumentu.
Założeniem pracy jest dostarczenie wiernego człowiekowi sposobu słyszenia, ujawniając jednocześnie zupełnie nową treść dźwiękową pochodzącą z fundamentalnej reinterpretacji instrumentu muzycznego, a wiec tego, co uznane za pozornie niezmienne i społecznie utrwalone. W ten sposób zostanie zaburzony porządek odbioru i uczestnictwa w sytuacji dźwiękowej. Warto dodać, że artysta w celu stworzenia tej sytuacji nie używa najnowszych technologii, zamiast tego sięga po narzędzia dostępne już ponad pół wieku temu, za pomocą których uzyskuje efekt zbliżony do tego, jaki mógłby być wygenerowany przy pomocy nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. Nie ukrywa tym samym krytycznego spojrzenia wobec kierunków, za którymi podąża rozwój nowych mediów, wskazując tym samym alternatywne metody ich osiągnięcia.

10, 11, 12, 17, 18, 20 grudnia, godz. 17.00
14, 21 grudnia, godz. 13.00

Warsztaty:
Interferencje fal elektromagnetycznych w tworzeniu struktur słyszalnych [Łukasz ‘Zenial’ Szałankiewicz] 
13 grudnia, godz.12:00

Na spotkaniu zostaną zaprezentowane i zanalizowane konstrukcje dźwiękowe, których źródłem jest pole elektromagnetyczne kontrolowane i wytwarzane przez walkmany. Przedstawione zostaną także sposoby twórczego wykorzystania interferencji miedzy różnymi obiektami a krótkimi falami radiowymi. Pośród tego pojawiają się głosy niewiadomego pochodzenia na wzór techniki EVP.

Nieklasyczne metody artykulacji i kształtowania brzmienia [Adam Gołębiewski] 
16 grudnia, godz.16:00

Warsztaty mają na celu zwrócenie uwagi na możliwości akustycznych źródeł dźwięku niepochodzących bezpośrednio z klasycznych instrumentów muzycznych. Na spotkaniu zostaną zaprezentowane i objaśnione różne sposoby inicjacji i formowania brzmienia akustycznego, które następnie może zostać wykorzystane w bardzo różnych kontekstach dźwiękowych i muzycznych.

Dekontrola kontroli dźwięku [Robert Gogol] 
19 grudnia, godz.16:00

Podczas warsztatu zostanie ożywiony instrument skonstruowany ze strun stuletniego pianina. Uczestnicy warsztatu pod okiem prowadzącego zbudują serię miniaturowych, digitalnych dekontrolerów za pomocą, których dźwięk strun będzie wspólnie przekształcany w czasie rzeczywistym, tworząc tym samym spontaniczną kolektywna kompozycję.

Adam Gołębiewski (ur. 1984) perkusista, improwizator (także muzykolog i socjolog). Porusza się głównie na gruncie muzyki swobodnie improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu. W swojej pracy koncentruje się na krańcowym rozszerzaniu możliwości zestawu perkusyjnego i instrumentów perkusyjnych w zakresie ich brzmienia, ekspresji i anatomii, czego rezultatem jest bezpośredni i dojmujący język dźwiękowy. Był zapraszany do współpracy przez takie ikony muzyki jak Yoko Ono czy Thurston Moore. Występował i nagrywał również z Matsem Gustafssonem, Fredem Lonberg-Holmem, Kenem Vandermarkiem, Johnem Edwardsem, Alexem Wardem, Mazenem Kerbajem, Sharifem Sehnaoui, Mikołajem Trzaską, Majkiem Majkowskim, Witoldem Oleszakiem i wieloma innymi. www.adamgolebiewski.comwww.soundcloud.com/adamgolebiewski

Łukasz Szałankiewicz (aka Zenial), uczestniczył jako artysta i sound designer w międzynarodowych festiwalach w Austrii, Rosji, Bułgarii, Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Francji, Chinach, Węgrzech, Białorusi, Rumunii, Litwie, Izraelu, Kazachstanie, Peru, Brazylii, Argentynie, Urugwaju, Kolumbii, Meksyku, Ekwadorze, Luksemburgu i USA. W swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach. Jest współtwórcą wydawnictwa Audiotong. Wydaje albumy jako Zenial oraz Palsecam, wraz z Maciejem Szymczukiem tworzy projekt AABZU, a wspólnie z prof. Markiem Chołoniewskim udziela się w projekcie Dizzy Kinetics. www.zenial.pl

Robert Gogol – muzyk elektroakustyczny, konstruktor i programista instrumentów elektronicznych, architekt. Tworzy muzykę łącząc elementy samplingu i cyfrowej syntezy, oraz przetwarzając elektronicznie brzmienia własnoręcznie budowanych instrumentów. Współtwórca grupy Ral7024.www.gogol.pl

archiwum

Aurora
Michael Wittassek
30.04 — 30.05.2021
Polityka cyborgów
9.04 — 30.05.2021
AMZN
Tytus Szabelski
29.01 — 28.03.2021
Bieguny. Dialogi młodych: INNY – edycja 4.
edycja 4.
19.02 — 28.03.2021
Biennale Grafiki Studenckiej
XII edycja
5 — 28.03.2021
wernisaż: 5.03.2021, g. 18.00
Nowa Kolekcja
27.11.2020 — 28.02.2021
Brzeginki
Justyna Górowska
9.10 — 10.01.2021
Magiczne zaangażowanie
18.09 — 15.11.2020