Nefario Monzon, Śląskociąg
16.08.-3.09.2010
wernisaż: 16.08.2010, godz. 19.00
Wystawa grafik hiszpańskiego artysty przygotowanych specjalnie na prezentację w Arsenale.
„Wyjałowiona dusza postaci zamieszkujących śląskie peryferie – właśnie w jej zakamarkach można odnaleźć to, czemu artysta nadał kształt ziejącego ogniem, wciąż zmieniającego swoje oblicze potwora, który wprawdzie porusza się na ludzkich nogach, lecz żywi się odpadami węgla a jego układ krwionośny zbudowany jest z labiryntu przemysłowych rur. Wieże kopalnianych szybów, będące dlań kręgosłupem, stanowią jedyny komponent drzeworytów Nefaria, który nie uległ poważniejszym deformacjom.To od nich odrasta cała reszta, w formie pofragmentowanych miejskich zabudowań bądź pozlepianych ludzkich i zwierzęcych ciał. Dawnymi laty, te osnute chmurami smogu stalowe rusztowania, niczym złote góry przywodziły na Śląsk rzesze imigrantów, natomiast dziś – mimo iż dla wielu stały się szubienicą – górują wciąż nad krajobrazem, przypominając złowrogie gmachy katedr pośród pustynnych przestrzeni Aragonii, miejsca pochodzenia twórcy.
Śląska przestrzeń w dziełach Nefaria uwidacznia się jednak w sposób szczególny, gdyż zostaje całkowicie sprowadzona do pojęcia wnętrza. Elementy każdego obrazu uwięzione są w ciasnej kompozycji czterech barw, których sam dobór idealnie odzwierciedla estetykę śląskiej scenerii. Krwista czerwień upodabnia się do murów kamienic i familoków, zaś popielaty odcień szarości przywołuje kolory zdewastowanej natury. Prócz nich pojawiają się kontrasty czerni i bieli, pełniące rolę nieobecnego światła. W estetyce tej nietrudno dostrzec także wpływy Polskiej Szkoły Plakatu, mającej w osobie Nefaria zarówno swego adepta jak i zapalonego kolekcjonera. Tymczasem owa swoista interpretacja przestrzeni przypomina, że to nie rozkład otoczenia jest głównym tematem cyklu, lecz przebiegający równoległe z nim rozkład człowieka i masowo produkowane w jego wnętrzu lęki oraz halucynacje. Ból ludzkiej egzystencji jak u niemieckiego ekspresjonisty, Grosza, zostaje poddany standardyzacji wraz ze swoim ubogim opakowaniem – blokami o pustych oknach, z których zamiast świateł odbija się ponure tło rzeczywistości. W wizji świata ukazanej nam przez twórcę Śląskociągu, nawet elementy erotyzmu i humoru przybierają industrialny wymiar, podobnie jak w prezentowanym w Hiszpanii cyklu Urbs!. Miasto jest psem, który przewrócił się, łagodnie przeklął i zaczął wydzielać dym ze swoich kończyn, a kopalnia onanizującą się kobietą z fajką w ustach. Śląskociąg to przede wszystkim bowiem ciąg myślowych skojarzeń i seria fotogramów, mających na celu sprawić, by nasza wyobraźnia razem z postaciami przedstawionymi na drzeworytach, mogła na moment zapłonąć a potem pętlić i szamotać się jak rozbiegany królik na kołowrotku”.
Daniel Lewicki, Barcelona 2010 (tekst z katalogu towarzyszącego wystawie)
NEFARIO MONZON
Urodzony w Hiszpanii, w Saragossie w 1974 roku. Artysta malarz, grafik, ilustrator. W latach 1986-93 studiował malarskie techniki ekspresji pod kierunkiem artystek Mª Paz Serrate i Olgi Rubio.
2010 Genius Loci. Architecture College. Toulouse. Francja;
Śląskociąg. Drzeworyty. Galeria Miejska Arsenał. Poznań. Polska.
2009 ART MADRID 2009. Drzeworyty. Madryt. Hiszpania.
Gennius Locci. Colegio de Arquitectos. Saragossa.
Hiszpania; Ebrios de Cemento. Bodegas Almau.
Saragossa. Hiszpania.
2008 URBS!, Obrazy. Galería Campos. Saragossa. Hiszpa- nia;
Travesia Poética: Contemporary Spanish Artist. Galería
Arthaus66. Albuquerque. Nowy Meksyk. USA; URBS!,
Drzeworyty. Galería Zaragoza Gráfica. Saragossa.
Hiszpania.
2006 Memoria del dolor antiguo, Galería Zaragoza Gráfica.
Saragossa. Hiszpania.
2002 Boza Editor, Art Frankfurt, Niemcy.
2000 Boza Editor prezentuje książkę Piel de Gallina w Art
Frankfurt, Niemcy.