Wernisaż: 17.07.2015, godz. 18:00
Artyści: Joanna Karpowicz, Bartosz Minkiewicz, Marcin Podolec, Robert Popielecki, Michał Rzecznik, Michał Śledziński, Jacek Świdziński, Marek Turek, Jakub Woynarowski, Olga Wróbel
Kurator wystawy: Sebastian Frąckiewicz
Koordynator wystawy: Georgi Gruew
Oprowadzania kuratorskie: 25.07.2015, godz. 15:00 (kurator Sebastian Frąckiewicz) oraz 29.07.2015, godz. 17:00 (koordynator Georgi Gruew)
Komiks przedstawiając rzeczywistość, często karmi się skrótem, mocnym przerysowaniem. Żywi się schematem i stereotypem, wywraca go do góry nogami lub stawia na ostrzu noża. O potężnej sile rażenia obrazkowego języka najlepiej świadczy zamach na redakcję „Charlie Hebdo”. Proste rysunki z niszowego pisma satyrycznego stały się nagle papierkiem lakmusowym wolności słowa.
„Mój kraj taki piękny” to próba odpowiedzi na pytanie, jak polscy rysownicy widzą polską rzeczywistość i czy posługiwanie się językiem komiksu wpływa na ich punkt widzenia. To również próba odpowiedzi na pytanie, czy sposoby przedstawiania, a raczej interpretowania rzeczywistości, jakie sprawdzają się chociażby w przypadku paska prasowego czy rysunku wrzuconego do sieci, sprawdzają się także w przestrzeni galerii.
Na wystawę składają się rozmaite wypowiedzi autorów, w których podjęli temat polskiej mentalności i codzienności, na której stan wpływają nie tylko wydarzenia z pierwszych stron gazet. Obyczajowość, uwikłania historyczne, antypatie i przyjaźnie, jakimi darzą się mieszkańcy poszczególnych województw, dzielnic miast czy nawet tych samych bloków stanowią niewyczerpane źródło dla często ironicznego lub krytycznego podejścia do problematyki zawartej w dziełach polskich twórców komiksu. Dla potrzeb wystawy wykorzystają oni nie tylko część swoich wcześniejszych prac, które zaprezentują w nowym kontekście aranżacyjnym, ale również pokazane zostaną, po raz pierwszy, prace specjalnie przygotowane na wystawę. Część z nich wyraźnie wykracza poza klasycznie dwuwymiarowe medium komiksu, unaoczniając jego wizualny potencjał w powiązaniu ze sztuką wideoinstalacji, filmu animowanego, instalacji rzeźbiarskich oraz malarstwa ściennego.
Artyści:
JOANNA KARPOWICZ
Urodzona w 1976 r. krakowska malarka, ilustratorka i twórczyni komiksów. Ukończyła Liceum Plastyczne w Krakowie, a następnie studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie otrzymała z wyróżnieniem dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka. Swoje prace komiksowe prezentowała m.in. w Centrum Zamenhofa w Białymstoku, na 22. Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi (2011), w galerii Nova w Krakowie, w Galerii Łącznik, Galerii Raven oraz wrocławskim Centrum Kultury Zamek. Uczestniczyła również w wystawie „Komiks. Legendy Miejskie” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (2011). W jej komiksowym portfolio znajdują się m.in.: „Szminka” (scen. Jerzy Szyłak), „Jutro będzie futro”, „Pocztówki z Białegostoku” (2012), które prezentowane będą na wystawie, „Anubis, mój przyjaciel” oraz komiks [bez tytułu] w zbiorze „Postapo – Antologia”. „Pocztówki z Białegostoku” są następstwem dwutygodniowego pobytu autorki w tym mieście. Artystka starała się uchwycić specyfikę stolicy Podlasia. Joanna Karpowicz dba o to, by jej komiksy były jak najbardziej malarskie, a malarstwo – komiksowe, chwytając w ten sposób ulotność codzienności.
BARTOSZ MINKIEWICZ
Urodził się w 1975 r. w Toruniu i wraz z młodszym o trzy lata bratem Tomaszem znany jest jako twórca komiksu „Wilq – Superbohater”. Od dziecka związany z Opolem, by od czasu studiów (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie) przenieść się pod Wawel. Tworzy od lat 90., a do jego najwcześniejszych prac należą okładki dla magazynu „KKK” i „Produkt”. W 2001 r. stworzył autorski komiks „Dystrykt Galicja” pod pseudonimem Burt Softa, a dwa lata później wydał pierwszy komiks o Wilqu. W 2004 r. wydawnictwo Egmont wydało jego „Kwestię szczęścia” w antologii „Człowiek w probówce”. Do 2015 r. wydał 22 części opowieści o Wilqu – obrońcy Opola. Był również scenarzystą i reżyserem filmu „Wilq Negocjator” (2012), a także ilustratorem książki Przemysława Wechterowicza „Wilk, pies i owce” (2013). Tworzył również rysunki i komiksy dla „Gazety Wyborczej”, Onet.pl oraz „Tygodnika Powszechnego”. W 2008 r. otrzymał nagrodę Śląkfa w kategorii Twórca Roku.
MARCIN PODOLEC
Urodzony w 1991 r. rysownik i scenarzysta komiksowy, a także ilustrator i twórca filmów animowanych. Od 2010 r. studiuje na Wydziale Animacji łódzkiej „Filmówki” (PWSFTviT). Współautor takich komiksów, jak „Ser-ce” (2008, wraz z Anną Miśkiewicz), „Kapitan Sheer” (2010) oraz „Czasem” (2011), który uznany został przez Polskie Stowarzyszenie Komiksowe za Komiks Roku. Publikuje w wydawnictwie Kultura Gniewu. Jest autorem rysunków do komiksu „Zobaczyć króla” w tomie „Niczego sobie – komiksy o mieście Gliwice” (2012) oraz „Podgląd” (2014), a także autorskich komiksów „Wszystko zajęte” (2012) i „Fugazi Music Club” (2013). W 2014 r. w Galerii A19 (antresola stacji metra Marymont) wraz z Piotrem Machą prezentował swoje dzieła na wystawie „Metrowe komiksy”. Stworzył również etiudy filmowe „Bruno Schulz 1892-1942”, „A Łódź i tak zostanie”, Żony nie ma w domu” oraz „Dokument”. Za ostatni z tych filmów otrzymał w 2015 r. nagrodę dla najlepszej etiudy animowanej Festiwalu Filmów Szkoły Filmowej w Łodzi – „Łodzią po Wiśle” za „animację, która w niekonwencjonalny sposób wkracza w świat dokumentu” oraz Złoty Tobołek Koziołka Matołka – I nagrodę w kategorii szkolnej III Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA.
ROBERT POPIELECKI
Scenarzysta komiksowy. Autor scenariusza m.in. do „Pretekstu” (ilustracje Marcina Podolca), który otrzymał II nagrodę Konkursu na Krótką Formę Komiksową 23. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. Publikował w portalach „Aleja komiksu”, „Belowradars” i „Kolorowe zeszyty”. Był również kuratorem wystaw Macieja Pałki i Marcina Podolca.
MICHAŁ RZECZNIK („MAZOL”)
Członek grupy Maszin. Od 2007 r. publikuje swoje komiksy, m.in. w zinie „Biceps”, „Zsypie – najbrzydszym zinie z Polski” oraz wydawnictwach grupy. Do najsłynniejszych jego komiksów należą: „Przygody Powstania Warszawskiego” (2008), „Generator 1000” składający się z 10 trzykadrowych pasków komiksowych (które po przecięciu wszystkich kartek powielą się do tysiąca)(2013), „Maczużnik” o realiach ostatnich dekad PRL-u (2013, wraz z Danielem Gutowskim), „S/N” (2013), „Warszawa” (2013)(pozbawiony rysunków komiks, który prezentowany będzie na wystawie) oraz „88/89” (2014) o przełomie 1989 r. z perspektywy dziecka. Pracuje również jako scenarzysta i twórca warsztatów komiksowych. Współautor „Wielkiego Atlasu Ciot Polskich” i najwyższego muralu w Warszawie. Z jego ilustracjami zapoznać się mogli czytelnicy „The Guardian”, „Le Monde” i „Gazety Wyborczej”.
MICHAŁ ŚLEDZIŃSKI („ŚLEDZIU”)
Urodzony w 1978 r. w Bydgoszczy, gdzie uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych. Rysował dla popularnych niegdyś magazynów „Secret Service”, „Gambler” i „Świat Gier Komputerowych”, a potem „Play”, gdzie można było znaleźć takie kultowe shorty jak „Matrix wg Śledzia” czy „8Bit”. Autor fanzinu „Azbest” oraz magazynu „Produkt” (1999-2004), a także serii „Bear of Wars”, która doczekała się zeszytowego wydania. Na łamach „Produktu” debiutowała seria „Osiedle Swoboda”, która od 2004 r. wydawana jest w postaci odrębnych zeszytów, a jej materiał poglądowy pojawił się nawet w Skarbie Kibica Ligi Polskiej na wiosnę 1998 r. oraz magazynie mniejszości seksualnych „Men”. Twórca takich postaci, jak Zdzich, Wujas i Prosiak Pulas. Obecnie na stałe mieszka w Warszawie. Stworzył takie serie, jak „Wartości rodzinne” o familii Królów oraz „Na szybko spisane”. W 2013 r. wydał pierwszą część serii „Czerwony Pingwin musi umrzeć!”, a w 2015 r. rozpoczął serię „Strange Years” (współautorem scenariusza „Jesieni” jest Artur Kurasiński). Ostatnio przygotował również okładkę do publikacji o historii polskich gier komputerowych Marcina Kosmana. W 2012 r. poświęcono mu cały numer „Zeszytów Komiksowych”. Opublikował również swój szkicownik oraz uczestniczył w projekcie Instytutu Adama Mickiewicza „Kompot”.
JACEK ŚWIDZIŃSKI („GŁOWONUK”)
Komiksy publikuje od 2007 r., a w 2008 r. wydał autorski album „Paproszki, czyli małe piszczące ludziki” oraz wraz z Michałem Rzecznikiem „Przygody Powstania Warszawskiego”. Członek grupy Maszin. W 2013 r. Kultura Gniewu wydała jego osobliwy komiks science-fiction „A niech Cię, Tesla!”, a rok później wielką popularność zyskało „Zdarzenie 1908”, bazujące na słynnym „manuskrypcie Świdzińskiego” – pozostałości wyprawy do miejsca upadku meteorytu tunguskiego. Komiks ten został nagrodzony Literacką Nagrodą imienia Henryka Sienkiewicza na pierwszej edycji POP! Festiwalu. Minimalistyczna forma, popkulturowa mieszanka lekkości, dowcipu i filozoficznych wątków zespolona jest u Świdzińskiego zazwyczaj z nieszablonowym scenariuszem niejeden raz potrafiącym zaskoczyć odbiorcę. W 2014 r. dla warszawskiej Zachęty przygotował gazetkę związaną z wystawą „Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych”. Mieszka w Warszawie, pracuje w Zachęcie.
MAREK TUREK
Urodzony w 1970 r. w Hindenburgu twórca komiksów publikowanych od 1992 r. na łamach takich pism, jak „KGB”, „AQQ”, „KKK” czy „Czas Komiksu”. W latach 90. zaczął rozwijać własną serię „Fastnachspiel” z akcją toczącą się po końcu świata, która ukazywała się w formie zeszytów w latach 2003-2006. W 2007 r. wydał „Międzyczas” zbierający jego krótkie formy komiksowe z poprzedzającego dziesięciolecia, a w 2010 r. zilustrował jedną z historii Jerzego Szyłaka w „Scenach z życia murarza.Autor „Bajabongo” oraz „NeST-u” o przedziwnej epidemii przemieniającej w 1940 r. Francuzów w kamienie.
JAKUB WOYNAROWSKI
Urodzony w 1982 r. w Stalowej Woli twórca komiksów, projektów site-specific i prac intermedialnych, teoretyk sztuk wizualnych oraz niezależny kurator. Studiował na Wydziale Grafiki (dyplom w Pracowni Filmu Animowanego) oraz w Międzywydziałowej Pracowni Intermediów ASP w Krakowie. Obecnie prowadzi zajęcia w Pracowni Rysunku Narracyjnego na macierzystej uczelni. Laureat konkursów w dziedzinie animacji, komiksu i projektowania: Grand Prix Konkursu Com.X w ramach 3. Festiwalu Myśli Drukowanej w Szczecinie (2006), Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi (2007), Grand Prix w kategorii studenckiej w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych w Krakowie (2007) oraz Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Książek i Katalogów o Sztuce w Warszawie (2011). Współtwórca (wraz z Kubą Mikurdą) książek z pogranicza teorii i praktyki wizualnej: „Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama” (2011) i „Corpus Delicti” (2013). W 2014 roku wydał powieść graficzną „Martwy sezon” na motywach twórczości Brunona Schulza oraz „Nietoty” na temat Goralenvolk. Kurator projektu „Orbis Pictus” poświęconego związkom komiksu ze sztuką współczesną. Współpracownik Korporacji Ha!art; redaktor serii „Literatura wizualna”. Autor projektu artystycznego wystawy w Pawilonie Polskim na 14. Biennale Architektury w Wenecji. Laureat Paszportu „Polityki” za rok 2014 w kategorii sztuk wizualnych.
OLGA WRÓBEL
Kulturoznawczyni, autorka komiksów, publicystka i blogerka, która zasłynęła autobiograficznym komiksem „Ciemna strona księżyca” na temat ciąży i macierzyństwa. Autorka „Komiksowego becikowego” (2010) oraz ilustracji do „Przemiany” (wchodzącej w skład „Złotych pszczół”, 2011), a także „Opowieści dziwnej treści” (2013). Prowadzi bloga Odmiany Masochizmu (taką nazwę nosiła również jej wystawa w 2012 r. w Galerii Przytyck) oraz z Jakubem Zbierskim – bloga Kurzojady. Stworzyła również „Silva rerum” oraz ilustracje do „Zina Antyprzemocowego”. Swoje teksty publicystyczne publikuje m.in. na stronie krytykapolityczna.pl.