Galeria Letnia
Magdalena Franczak, Śpiące piękności
Kuratorka: Zuzanna Hadryś
30.07.– 9.08.2007
wernisaż: 30.07.2007, godz. 19.00
Magdalena Franczak ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie, gdzie uzyskała dyplom z lalkarstwa, w 2004 roku obroniła dyplom na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w pracowni malarstwa, mieszka i pracuje w Słupsku. Ma na swoim koncie udział w kilku wystawach zbiorowych i indywidualnych, liczne performance, tworzy też scenografie i kostiumy teatralne; moda zaprojektowana przez artystkę była prezentowana na kilku pokazach krajowych i zagranicznych. W twórczości Franczak obecna jest fascynacja ciałem i ruchem (jak w pracy dyplomowej Drybling, na którą składał się cykl malarski prezentujący idealne, wysportowane ciała piłkarzy), ewoluująca w kierunku problematyki związanej z kobiecością i jej dominującym w kulturze wizerunkiem, ze specyfiką tego, co kojarzone z dziewczęcością, „żeńskością”. Na szczególną uwagę zasługuje wystawa W głąb króliczej nory pokazywana w Galerii Wozownia w Toruniu, na której artystka zaprezentowała kolorowe widoczki/sekrety, jakie często tworzyły małe dziewczynki w czasach PRL-u, używając do swych „instalacji” różnorodnych, dostępnych wówczas kolorowych przedmiotów, o niebagatelnej wartości emocjonalnej. W pracy tej Franczak odbyła podróż w głąb swej dziecięcej, dziewczęcej tożsamości, rekonstruując elementy, które tworzyły jej niegdysiejszy świat. Kontynuacją tej wystawy był projekt zrealizowany w Galerii Interdyscyplinarnej w Słupsku, gdzie do stworzenia swych (aktualnych) sekretów artystka zaprosiła słupskie licealistki.
Na wystawę w „Arsenale” Magda Franczak przygotowała cykl malarski Śpiące piękności inspirowany bajką o królewnie Śnieżce oraz prace wideo. Obrazy przedstawiają śpiące kobiety w różnym wieku, uchwycone w sytuacji najbardziej intymnej, a także niewinnej, w momencie, kiedy są najbardziej „sobą” i równocześnie są najintensywniej wystawione na widok publiczny. Całość porusza problematykę związaną z dążeniem do piękna za wszelką cenę, obecnością kodów kulturowych, które owe dążenia generują oraz ze skalą wyrzeczeń ponoszonych przez współczesne kobiety w celu osiągnięcia wymarzonego/narzuconego ideału. Jedną z inspiracji artystki była autentyczna i symboliczna historia kobiety, która na życzenie swojego partnera poddała się operacji powiększenia biustu i nie wybudziła się już z narkozy.
Projekt powstaje we współpracy z Fundacją Transmisja i pod patronatem Bęc Zmiany.