Wystawa prac grupy artystów niemieckich, związanych ze szkołą kształcenia artystycznego w Lipsku. Wyróżnia ich charakterystyczna postmodernistyczna konwencja malarska, w której wykorzystują motywy m.in. socrealistyczne, symboliczne itd.
Tak zwana „szkoła lipska” cieszy się obecnie ogromnym zainteresowaniem krytyków sztuki i kolekcjonerów w Europie.
Nowa szkoła lipska
Nieoczekiwany nawrót zainteresowania malarstwem ze strony kuratorów, jaki można było zaobserwować na dużych wystawach i biennale międzynarodowych w ostatnim sezonie, jak również ze strony krytyków i teoretyków sztuki (wśród nich tak uznanych autorytetów, jak np. Donald Kuspit), którzy dali mu wyraz w serii publikacji książkowych i artykułów, zaowocował przyspieszonymi karierami dość licznej grupy stosunkowo młodych artystów, nierzadko niedawnych absolwentów uczelni artystycznych i to nie tych, jakie do niedawna uchodziły za najważniejsze w Europie i USA. Biorąc pod uwagę aspekt narodowościowy, w grupie nowych malarzy najwięcej jest Niemców i to pochodzących z dawnych landów NRD, głównie z Lipska i Drezna. Ten fenomen zyskał już nawet nazwy: szkoły lipskiej i drezdeńskiej. Na wystawie zostaną zaprezentowani przede wszystkim artyści z kręgu szkoły lipskiej – absolwenci tutejszej ASP, mieszkający i pracujący w tym mieście. Obok niedawnych absolwentów, zobaczymy prace kilku profesorów, którzy mieli decydujący wpływ na młodych adeptów malarstwa – przede wszystkim prof. Arno Rinka, z którego pracowni wyszła większość artystów zaliczanych do „szkoły lipskiej”. Sam Rink był współtwórcą „szkoły lipskiej” z lat 60. i 70., ważnej tendencji w sztuce wschodnioniemieckiej, której koryfeuszem był profesor Rinka Bernhard Heisig. Dziś Heisig (nota bene urodzony w 1925 r. we Wrocławiu) uznawany jest za jednego z największych mistrzów niemieckiej sztuki XX w., czego dowiodła jego wielka retrospektywa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Lipsku, prezentowana aktualnie w berlińskim Martin Gropius Bau (do końca stycznia 2006). Prace tego malarza znajdą się również na wystawie. A także innego mistrza – Warnera Tübke.
Jednak najwięcej będzie obrazów młodych artystów z nowej szkoły lipskiej, m. in.: Neo Raucha (ucznia Heisiga, wystawiającego na Biennale weneckim 2001, w Sao Paulo 2004, ale także w paryskim Centre Pompidou, nowojorskim MoMA i wielu innych muzeach amerykańskich, związany z Zwirner Gallery, NYC), Matthiasa Weischera (wystawiającego na wystawie programowej Biennale weneckiego 2005 pt. „Doświadczenie sztuki”, także na wystawie „The Triumph of Painting” w Saatchi Gallery w Londynie w cz. II, VII-X. 2005), Tima Eitela (ucznia Rinka, laureata Ermer Preis 2003, wystawiającego w lipskim Muzeum Sztuki, także w Berlinie i Kopenhadze, biorącego udział w wielu europejskich wystawach nowego malarstwa) oraz drezdeńczyka Thomasa Scheibitza (prezentowanego w pawilonie niemieckim na Biennale weneckim 2005, a także na wystawie „The Triumph of Painting” w Saatchi Gallery w Londynie w cz. II, VII-X.2005). Obok nich artyści jeszcze mniej znani, oczekujący na odkrycie przez krytyków i kuratorów wielkich światowych pokazów.
Wystawa obejmuje ok. 50 obrazów 20 artystów.. Ekspozycji towarzyszy polsko-niemiecki katalog.
Kuratorzy:
Krzysztof Stanisławski, krytyk sztuki i niezależny kurator, Warszawa,
Dorota Kabiesz, marchand i kurator, szefowa Galerie Dorota Kabiesz, Berlin,
przy współpracy
dr Christine Rink, teoretyka sztuki, kurator, kustosz, Academy of Visual Arts, Lipsk.
Organizatorzy:
Galerie Dorota Kabiesz, Berlin,
Krzysztof Stanisławski, Notoro Gallery Agency, Warszawa,
przy współpracy
Academy of Visual Arts, Lipsk oraz galerii sztuki współczesnej w Lipsku,
Agencji Reklamowo-Wydawniczej Arkadiusz Grzegorczyk, Warszawa
Patronat:
Ambasador Niemiec w Polsce, dr Reinhard Schweppe, Warszawa.
Nowe malarstwo niemieckie. Szkoła lipska
Zainteresowanie malarstwem ze strony kuratorów, krytyków i teoretyków sztuki, jaki można było zaobserwować na dużych wystawach i biennale międzynarodowych w ostatnim sezonie zaowocował przyspieszonymi karierami licznej grupy młodych artystów, wielu z nich pochodzi z dawnych landów NRD, głównie z Lipska i Drezna. Ten fenomen zyskał już nawet nazwy: szkoły lipskiej i drezdeńskiej. Na wystawie zostaną zaprezentowani przede wszystkim artyści z kręgu szkoły lipskiej – absolwenci tutejszej ASP, mieszkający i pracujący w tym mieście, m. in.: Neo Rauch (uczeń Heisiga, wystawiający na Biennale weneckim 2001, w Sao Paulo 2004, w paryskim Centre Pompidou, nowojorskim MoMA, związany z Zwirner Gallery, NYC), Matthias Weischer (Biennale weneckie 2005, wystawa „The Triumph of Painting” w Saatchi Gallery w Londynie w 2005), TimEitel (uczeń Rinka, laureat Ermer Preis 2003) oraz drezdeńczyk Thomas Scheibitz (Biennale weneckie 2005, wystawa „The Triumph of Painting” w Saatchi Gallery w Londynie w 2005).
Obok niedawnych absolwentów, zobaczymy prace kilku profesorów, którzy mieli decydujący wpływ na młodych adeptów malarstwa: prof. Arno Rinka, Bernharda Heisiga i Warnera Tübke. Na wystawie zaprezentowanych zostanie ok.50 prac 20 artystów.