W Kalendarzu 2005 Espress Yourself znakomity holenderski fotograf Erwin Olaf kreuje magiczny świat cyrku, w którym wszystko jest możliwe. Cyrk widziany oczami artysty to teatr marzeń, w którym kobiety są piękne, eleganckie i odważne. W cyrkowym spektaklu kawa Lavazza istnieje w podwójnym wcieleniu – jako główny bohater każdego występu i jako ponadczasowy rytuał, któremu nie można się oprzeć w żadnej sytuacji.
W obrazach z kalendarza Lavazza sztuki cyrkowe rozgrywają się w onirycznej scenerii, którą po mistrzowsku stworzył Erwin Olaf operując natężeniem barw. Jedynymi kolorami występującymi na scenie są biel, czerń i czerwień oraz błękit na filiżankach Lavazza. W tym nierzeczywistym świecie jedyną realną materią wydaje się być czarny napar w filiżance.
W trzynastoletniej historii kalendarza zaproszenie firmy do współpracy przyjęli niekwestionowani mistrzowie obiektywu, wśród nich między innymi Helmut Newton, który współpracował z Lavazzą dwa razy, w latach 1993 i 1994, tworząc dwa cykle wspaniałych czarno-białych zdjęć. Dla Lavazzy fotografowali Włosi, m.in. Marino Parisotto, uznany za jednego z dziesięciu największych fotografików na świecie, Niemka Ellen Von Unverth, Brytyjczyk Albert Watson i inni. Kawa w fotografiach z Kalendarzy Lavazza zawsze jest tylko pretekstem, punktem wyjścia do tworzenia niezwykłych skojarzeń. Powstają zdjęcia najwyższej próby, efektowne, intrygujące, czasem prowokujące (jak kalendarz Espresso and Fun z 2002 roku, autorstwa Davida LaChapella), ale zawsze piękne i wyraziste.
Erwin Olaf
Urodzony w Holandii w 1959 r., Erwin Olaf jest jednym z najwybitniejszych fotografików współczesnych. Miał ważne, indywidualne wystawy w Stedelijk Museum w Amsterdamie, w Groninger Museum w Holandii, we Frankfurter Kunsteverein i w Ludwig Museum w Niemczech, w Paris Photo, w Flatland Gallery w Utrecht, w Wessel OConnor w Nowym Yorku, w Espacio Minimo w Madrycie i wiele innych.
W 1988 r. zdobył w Niemczech nagrodę Młodych Fotografów Europejskich. W 1998 r. otrzymał srebrnego Lwa w Cannes za kampanię reklamową Diesel’a i po raz kolejny w 2001 r. za kampanię reklamową Heinekena. Jedno z jego zdjęć zostało wybrane jako afisz na Biennale w Walencji w 2001 r. We wrześniu 2003 r. Groninger Museum zainaugurowało wielką wystawę retrospektywną poświęconą 25-leciu jego pracy twórczej.