Tekst – Pat Collins
Niniejsza ekspozycja wyrosła z silnych związków między Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu a University College Suffolk w Anglii, a także z pięcioletniej tradycji wystaw książki artystycznej w ramach Letniej Akademii „Przestrzenie wewnętrzne” w Poznaniu.
Choć wydaje się, że wiele prac na wystawie nie odpowiada normalnemu rozumieniu stówa „książka” ani oczekiwaniom w nim się zawierającym, to jednak ich twórcy uważają je za książki. Motywem wiążącym jest tu oczywisty trójwymiarowy charakter książki. Eksponaty obejmują 30 lat, choć większość z nich powstała niedawno. Dla niektórych uczestników wystawy tworzenie książek jest podstawowym zajęciem, dla innych stanowi tylko część działalności artystycznej. Wystawa udowadnia, iż sytuacja książki jako medium twórczej ekspresji sztuk pięknych jest w Wielkiej Brytanii bardzo dobra, w niemałym stopniu ze względu na demonstrowaną tu różnorodność sposobów podejścia, koncepcji, materiałów i technik.
Książki bez liter
Księgę Nowego Testamentu w formie sukienki wykonanej z paseczka papieru z tekstem – można od kilku dni zobaczyć na wystawie Książka artystyczna Wielkiej Brytanii” w Arsenale.
Książka artystyczna różni się od książki zwyczajnej” odmiennymi możliwościami dotarcia do tekstu i odczytania go. Zdaje się ona bowiem uciekać od tekstu, zacierać go – na rzecz opowieści tworzonej elementami wizualnymi, plastycznymi. Kieruje więc uwagę widza na to, co poza słowami i literami.
Tekst w obręb sztuki wprowadzili w latach 60. artyści konceptualni. Funkcjonował on nawet jako samodzielne dzieło sztuki. W pokazywanej w Arsenale przy Starym Rynku wystawie – prezentującej różne trendy współczesnej książki artystycznej Wysp Brytyjskich – bierze udział 30 artystów. Najsilniej zwracają się oni właśnie w kierunku tradycji książki jako dzieła sztuki – chociaż odwołują się także do innych eksperymentów sztuki z książką ostatnich kilkudziesięciu lat, np. do idei oficyny
wydawniczej Fluxus, sztuki poczty czy do feministycznego nurtu w sztuce.
Pokazywane prace traktują tekst jako swego rodzaju materiał wyjściowy do stworzenia książki artystycznej. Często niewiele mają wspólnego z tradycyjną postacią książki. Większość prac w ogóle pozbawiona jest tekstu – jeśli
już go zawiera, to raczej w formie ornamentu, który nie układa się w żadną czytelną całość. Książka artystyczna na tej wystawie przybiera charakter zagmatwanej metafory, posługuje się językiem obiektu czy instalacji.