środa, 15 stycznia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

Stary Rynek 6, 61-772 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Matilde Marin

Eksperyment i próba

W poszukiwaniu okruchów czasu, z których następnie odtwarza przeszłość, Matilde Marin już dawno porzuciła sztywne ramy rytownictwa i poszerzyła jego granice. Tworzywem artystki są wspomnienia osobiste i pamięć zbiorowa, reminiscencje zdarzeń odległych i bliskich, ech nie zbadanej przeszłości i niedawnych, zdumiewających wydarzeń, które zaklina w dzieła sztuki. Ze znawstwem przekształca materiały i kolory, nadając im nowe zastosowania. Niczym czarodziejka, Matilde miesza surowce, przetwarza barwy i papier, tworząc nieskończenie wiele połączeń, za pomocą których wytycza wciąż nowe szlaki dla swych poszukiwań, wykorzystując po temu umiejętności artystów z dawnych czasów. Na imponującej i przebogatej liście stosowanych przez nią materiałów znajdziemy aluminium, brąz, miedź, cynk, marmur, drewno, tkaniny, delikatny papier japoński i papier wytworzony przez samą artystkę.

Używa barw subtelnych i miękkich, osobliwych, o rozproszonej intensywności, które ledwie skrywają kontrowersyjną niewinność bieli, odsłaniają głębię błękitu, podkreślają miażdżącą moc czerwieni i nadają ciepło terakoty.

Matilde zazwyczaj rozrzuca zmieszane przez siebie barwnik] niczym czas szlachetną patynę, pozwalając, aby przypadek zdecydował, gdzie osiądą. Nie ulega wątpliwości, że Matilde czerpie radość z kontaktu z tworzywem, temperaturą i fakturą stosowanych przez siebie substancji. Oczarowana materią nie zapomina o dramatycznej wymowie wydarzeń, które uwiecznia, a raczej nadaje jej większą wyrazistość.

Victoria Verlichak

Ryty & Okruchy

W dłoniach Matilde grafika ulega przeobrażeniu, zyskując trzeci wymiar. Tworzywem artystki jest faktura ryciny, znak, pismo, czasem nawet okruchy ceramiki prekolumbijskiej. Jej twórczość zrywa z tradycjami pieczołowicie pielęgnowanymi przez środowiska akademickie i stawia czoło artystycznym wyzwaniom grafika w sposób w pełni nowatorski. Jak widać, Matilde nawet „me dopuszcza myśli o możliwości powielenia” matrycy. Odrzucenie dotychczas stosowanych technik jest jednak także swego rodzaju techniką. Artystka odrzuca obowiązujący kanon i przeciwstawia mu grafikę nieco anarchiczną, której istota polega na wykorzystaniu i mieszaniu różnorodnych form graficznych i łączeniu ich z przedmiotami będącymi częścią jej kulturowego dziedzictwa. Jej technika przypomina pod pewnymi względami zachowania człowieka pierwotnego, żyjącego z tego, co znajdzie i zbierze, a które antropologia określa terminem bricolage ukutym przez Levi-Straussa.

Jorge Lopez Anaya

Wystawa zorganizowana pod patronatem Ambasady Republiki Argentyny w Polsce.

archiwum

Introspekcja
Jerzy Sadowski
6-29.12.2024
wernisaż: 6.12.2024, g. 18.00
Pchamy drzwi, na których jest napisane: ciągnąć
22.11 – 29.12.2024
wernisaż: 22.11.2024, g. 18.00
Bieguny. Dialogi młodych: INNY – edycja 8.
Karolina Piotrowska, Zuzanna Bandosz
15.11 – 1.12.2024
wernisaż: 15.11.2024, g. 18.00
Nowa Amerika
Michael Kurzwelly
11.10 – 10.11.2024
wernisaż: 11.10.2024, g. 18.00
CONFLICT ENABLER
Agata Bogacka
19.07 – 6.10.2024
wernisaż: 19.07.2024, g. 18.00
Rozdroża Lagunartu
artyści z grupy Lagunart pod przewodnictwem Agnieszki Balewskiej
18.07 – 29.09.2024
wernisaż: 18.07.2024, g. 18.00
Comfort Work
Andrii Dostliev, Lia Dostlieva
26.07 – 22.09.2024
wernisaż: 26.07.2024, g. 18.00
Archive After Hand
29.06 – 8.07.2024
wernisaż: 29.06.2024, g. 18.00