piątek, 26 kwietnia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Adam Kalinowski

SZTUKA JEST TAKŻE WYPEŁNIACZEM ŻYCIA

Zrób ksero ze swojego życia – będziesz miał kopię gdy się skończy.
BENNY HILL

Przewagą sztuki wobec innych form świadomości jest to, że sztuka nie koncentruje się na. żadnych problemach szczegółowych, a jej mit tworzy pragnienie ogarnięcia i przeniknięcia Wszystkiego, co dokonuje się za cenę redukcji Ja” do bezwymiarowego punktu. Ta rezygnacja jest trudnym i długo trwającym procesem, ale jest warunkiem oraz celem aktywności artystycznej dla mnie.Uprawianie sztuki nie jest podobne do budowania wygodnego domu do zamieszkania, w obcym, obojętnym świecie – to tworzenie Formy, która przenika i obejmuje świat jako całość. Artysta jest dziurą w nieskończonym, a-wartościowym continuum czasu i przestrzeni. Dlatego twórczość współczesnego artysty nie powinna należeć do sztuki XX w ale powinna ją przekraczać.

Artysta kieruje teleskop swojej sztuki w przestrzeń i co oczywiste, w przyszły czas. Jednocześnie, wypuszczając się w przeszłość kultury, traktuje swoją sztukę jako wysłannika w głąb naszego kulturowego umysłu, gdzie celem pozostaje odkrycie źródła autentycznej energii kulturalnej, ważnej dla nas, ludzi dzisiejszego czasu. Moje prace powstają z różnorodnych materiałów jak metal,tkanina,napęd elektryczny, projekcja itp. Nie używam natomiast przedmiotów gotowych. W latach 1994-95 używałem pręta stalowego tworząc z niego rysunkowe formy przestrzenne. Interesowała mnie idea przezroczystości formy, nakładania się obrazów które wzajemnie się uzupełniały i jednocześnie wytracały tworząc nową jakość. Od pewnego czasu zacząłem używać projekcji spreparowanych slajdów, rysunkowych w walorze, wykonanych z różnego rodzaju piany np. do golenia, mydlanej, z piwa itp. a także z pyłu,okruchów i innych substancji organicznych. W formie pt. Kołyska”, użyłem ponadto projekcji krótkich sekwencji animowanych opartych na moich szkicach. Projekcja ma dać efekt zmienności i pewnej nieprzewidywalności. W projekcie Ziemski statek”, przywołuję ideę domu-kosmicznego statku, który umiejscawia na nowo” Ziemię w kosmosie, wielkim i prawdopodobnie obojętnym, gdzie jesteśmy przezroczystymi” gośćmi, aż niezrozumiałe jak zupełnie przypadkowymi. W każdym wypadku, wykreowany obiekt jest wehikułem przy pomocy którego podróżujemy w czasie i przestrzeni.

Obecnie szukam formy gdzie więcej nieprzewidzianych rzeczy mogłoby się zdarzyć, ponieważ sądzę, że dzieło sztuki powinno być odkryciem zarówno dla twórcy jak i dla odbiorcy. To co najcenniejsze często przychodzi z nieoczekiwanej strony. Świadomość artystyczna naszych czasów rozszerza się we wszystkich kierunkach – jest prawie nieograniczona. Dlatego w sztuce nie ma Absolutu, ani żadnego innego stałego punktu. Sztuka jest częściowo nieuchwytnym marzeniem, między innymi dlatego, że jest podróżą Umysłu w nieznane a im bardziej w nieznane tym lepiej. Oznacza to gotowość artysty jak i odbiorcy do odkrycia podstawowej jakości, jakiejś pra-energii życia kulturalnego, dzięki której życie na powrót nabiera mocy i blasku. Wektor sztuki -bardzo dyskretny i ukryty kierunek w którym podąża umysł.

Adam Kalinowski

4 OBIEKTY, GRAFIKI, GWASZE

W Galerii Miejskiej Arsenał” trwają równocześnie trzy wystawy: malarstwa Ildefonsa Houwalta, grafiki Tadeusza Jackowskiego oraz obiektów Adama Kalinowskiego (na zdjęciu). Warto zobaczyć wystawę Kalinowskiego, chociaż znalazły się na niej tylko dwie zrealizowane prace – reszta to rysunki lub projekty. Kalinowski tworzy obiekty przestrzenne, wykorzystując do ich konstrukcji rozmaite materiały od papieru do stali. Na powierzchnie tych ruszających się obiektów rzucane są z projektora, zmieniane co jakiś czas slajdy: obrazy amorficznycń, płynnych kształtów, dodatkowo zacierające jednorodną postać obiektu. Ruch w pracach Kalinowskiego służy ustawicznemu negowaniu rygoru naszego czasu i naszej przestrzeni.

Obiekty te stymulują swoją własną czasoprzestrzeń. Dwie duże sale na piętrze Galerii oddano do dyspozycji grafikowi Tadeuszowi Jackowskiemu, ale właściwie nie sposób dojść, dlaczego przydzielono tej twórczości tak wiele galeryjnej przestrzeni.

Zawieszenie kilkunastu maleńkich gwaszy i temper Ildefonsa Houwalta nie służy utrwalaniu pamięci jego twórczości. Choć to zapowiadano w Galerii.

GRECKI

archiwum

Pływanie o zmierzchu
Aga Nowacka, Zofia Tomczyk
17.11.2023–14.01.2024
wernisaż: 17.11.2023, g. 18.00
Nieprzemijające wyzwolenie / постоянное освобождение
Kirill Diomchev (NEVIDIVISM)
1-17.12.2023
wernisaż: 1.12.2023, g. 18.00
Koszmary Dziesiątki
22.09 – 5.11.2023
wernisaż: 22.09.2023, g. 18.00
Bieguny
Dialogi młodych: INNY – edycja 7.
23.06 – 3.09.2023
wernisaż: 23.06.2023, g. 18.00
Niemy świadek historii
16.06 – 3.09.2023
wernisaż: 16.06.2023, g. 18.00
Anatomia polityczna / Політична анатомія
Vlada Ralko, Volodymyr Budnikov
6-11.06.2023
wernisaż: 6.06.2023, g. 18.00
XIII Biennale Grafiki
ERROR
21.04 – 4.06.2026
wernisaż: 21.04.2023, g. 18.00 Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar
Z miasta Żelaza i Betonu
З міста Залізобетону / Из города Железобетона
17.03 – 16.04.2023
wernisaż: 17.03.2023, g. 18.00