Informacje o wystawie
Antoni Mikołajczyk, jeden z najbardziej znanych polskich artystów prezentował kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i akcji artystycznych w galeriach w Polsce i za granicą. Wypowiada się w rysunku, instalacjach i technice video. Na wystawie prezentuje instalację z cyklu Rzeźby świetlne.
Madaleine Dietz rzeźby i instalacje, otwarcie wystawy 09.12.1994, zamknięcie 30.12.1994
Madaleine Dietz, absolwentka Wyższej Szkoły Artystycznej w Mannheim, laureatka Nagrody Kahnweilera w dziedzinie malarstwa i rzeźby.
Rzeźba świetlna
autor: Dr Christoph Brockhaus
Wykorzystując fotografię, film oraz video, poprzez akcje i instalacje we wnętrzach i w otwartej przestrzeni – w większej części poza oficjalnymi instytucjami kulturalnymi – Antoni Mikołajczyk zajmował się różnorodnymi fenomenami światła. Kulminują się one w wykreowaniu Rzeźby świetlnej”, która w trwającym dziesiątki lat dyskursie o roli światła w sztuce jest czymś wyjątkowym, czerpiąc impulsy z niezłomnej wiary w utopijne zadania sztuki. Teoretyczne podstawy i perspektywy tej sztuki, jej konsekwentny i logiczny rozwój należą do najwybitniejszych dokonań polskiej sztuki współczesnej.
Antoni Mikołajczyk sprzeciwiał się zawsze państwowym doktrynom artystycznym. Nierzadko musiał schodzić do podziemia, aby móc bronić indywidualnej odpowiedzialności i wolności artysty. Opierał się na naukowych, teoretycznych i filozoficznych podstawach, żeby w przekonywujący sposób przenosić je do artystycznej praktyki. Artysta przekroczył przy tym nie tylko granicę tradycyjnych gatunków sztuki, raz tylko stworzył nowe multimedialne wypowiedzi artystyczne, lecz również, szukał, pielęgnował i stymulował międzynarodowy dialog między artystami, niekiedy w niezwykle trudnych warunkach. Czy to przekształcając rzeczywistość przestrzeni i światła przez zmienne sytuacje świetlne, tworząc relację między strukturą przestrzeni i światła, zawieszając taśmy magnetofonowe (z zakazanymi rozmowami) na sznurach w pralni bloku mieszkalnego, utrwalając fale świetlne w przestrzeni na czarno-białych i barwnych fotografiach, czy budując instalacje dla rzeźb świetlnych – Antoni Mikołajczyk nieustannie przenosi przy pomocy światła dzień powszedni do obszaru metarealności.