Informacje o wystawie
Wystawa zorganizowana przy współpracy kulturalnej z Hanowerem. Hubert Hundrich urodzony w 1951 w Kassel, studiował w Hanowerze i Kassel. Od 1982 wystawia w galeriach Niemiec, Francji i USA. Zajmuje się rzeźbą, rysunkiem, instalacją i filmem. Wystawa poznańska jest powtórzeniem prezentacji w Galerii KUBUS w Hanowerze (czerwiec91) znajdują się na niej rysunki, rzeźby i instalacje porządkowane przez artystyczno-filozoficzną koncepcję dotyczącą ludzkiego istnienia.
Przemijające wiatry Herberta Heundricha
Gazeta M3, tygodnik, 13.09.1991
W ramach stałej wymiany pomiędzy bliźniaczymi miastami Hanowerem i Poznaniem pojawiają się w obydwu miastach wystawy plastyczne. W przyszłym tygodniu w hanowerskiej galerii KUBUŚ swoje prace pokazywał będzie poznaniak Jerzy Kopeć. Tymczasem już w tym tygodniu od wtorku w poznańskim BWA na Starym Rynku oglądać można wystawę wszechstronnego artysty – malującego, rzeźbiącego, tworzącego instalacje i poezje, fotografującego i filmującego – Herberta Hundricha.
Autor reprezentuje średnie pokolenie – urodził się w roku 1951, jego prace nawiązują jednak do wcześniej eksploatowanego w sztuce surrealizmu a także ekspresjonizmu. PASSiNG WINDS jak w oryginale nazywa się wystawa jest realizacją złożoną z książki autorskiej wykonanej ręcznie w 33 numerowanych egzemplarzach (z których pokazywany jest oczywiście tylko jeden), instalacji z używanych dętek i litografii, a także wielko-formatowych obrazów wykonywanych na papierze ryżowym.
PASSING WINDS jest zapisem poetyckich rozmów z wyimaginowanym francuskim poetą prowadzonymi według zasady kontynuacji nieznanego wcześniej tekstu (metoda stosowana przez poetów surrealistycznych). Całość projektu poświęcona jest pamięci Joachima Buechnera nieżyjącego już dyrektora hanowerskiego Sprengel Museum, któremu Herbert Hundrich zawdzięcza swoją karierę.
W poszukiwaniu słońca, oczy wyzywa/u oczy,
Oparcie bytu kiedy przedłuża się prażenie.
Serce nie zapomina, zaczyna się na nowo
W górę w dół ciągle mocniej to słowo. Słowo, które uśmierza smutek,
Nie zawsze unicestwia pustkę.
To fragment wiersza zamieszczonego w katalogu. Jak widać więc wrażliwość artysty znajduje ujście nie tylko w wypowiedziach plastycznych, ale także doskonale jest sprawdzalna w pełnych refleksji strofach poetyckich.