piątek, 7 października otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Zabójstwo do przyjęcia
polsko-ukraińska wystawa w centrum Berlina
31.08 – 19.09.2022

31 sierpnia w przestrzeni miejskiej Berlina pojawią się efekty polsko-ukraińskiej współpracy artystycznej. Jej celem jest wyrażanie solidarności z Ukrainą w czasie rosyjskiej agresji oraz wsparcie ukraińskich artystów. Wystawa, której pomysłodawcą i organizatorem jest Instytut Adama Mickiewicza, powstała we współpracy z polskimi instytucjami kultury i galeriami sztuki oraz przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W dobie globalizacji i popkultury postrzeganie wojny ulega coraz większemu uproszczeniu, a głos osób nią dotkniętych rzadko dociera do masowego odbiorcy. Wystawa „Zabójstwo do przyjęcia” umożliwia wybrzmienie doświadczeniom ukraińskich artystów – również tym wciąż pozostającym w samym centrum tragicznych wydarzeń. Stawia ona również pytania o przyszłość Europy po napaści Rosji, uświadamiając odbiorcom, że wojna nie dotyczy jedynie Ukrainy, ale także ich samych.

Wystawa składa się z 19 prac stworzonych w polsko-ukraińskich parach przez 18 polskich i 19 ukraińskich artystów. Ich prace, wykonywane wspólnie i w różnorodnych technikach, będą prezentowane w Berlinie do 19 września.

Prace nad wystawą «Zabójstwo do przyjęcia» rozpoczęły się w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jej struktura zakładająca bliski kontakt osób z Ukrainy i z Polski odzwierciedla wspólne doświadczenie i pogłębioną wówczas solidarność – przybliżają ideę projektu kuratorki Anna Łazar i Lada Nakonechna. – W dialogu ukraińskich oraz polskich artystek i artystów powstało dwadzieścia nowych prac. Wypowiedzi są różnorodne, dokumentują między innymi  reakcje na przemoc, zagrożenie, uchodźstwo, handel bronią, wolę walki o wolność, a także ekologię i gospodarkę zasobami. Są również przejawem autonomii języka sztuki i refleksji nad formalnymi zagadnieniami komunikatu w przestrzeni publicznej. Proces toczył się głównie on-line, osoby z Polski w większości miały świadomość, że ludzie, z którymi rozmawiają przebywali i nadal przebywają w bezpośrednim zagrożeniu życia. Wystawa «Zabójstwo do przyjęcia» to zatem nie tylko wypowiedź artystyczna, ale także dokument konkretnego czasu w historii Europy XXI wieku, czasu który został naznaczony rosyjską ludobójczą agresją”.

Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Barbara Schabowska podkreśla wartość i wagę inicjatywy: „Kiedy zaangażowanie w pomoc Ukrainie oraz zainteresowanie zachodniej opinii publicznej wojną wydają się słabnąć, wystawa będzie niedającym się przeoczyć przypomnieniem, wyraźnym i prostym znakiem ostrzegawczym. Ostrzegać nas będzie nie tylko przed naszą własną obojętnością, ale także przed złudnym poczuciem bezpieczeństwa – wojna jest o wiele bliżej, niż mogłoby się nam wydawać.

Polscy i ukraińscy artyści biorący udział w projekcie to: Yana Bachynska i Piotr Pauk, Anatoliy Belov i Kacper Szalecki, Oleksandr Burlak i Marcin Polak, David Chichkan i Karol Radziszewski, Yaroslav Futymskyi i Ewa Zarzycka, Zukentiy Horobiov i Anna Konik, Alina Yakubenko i Bogdan Babenko, Alevtyna Kakhidze i Piotr Bosacki, Lesia Khomenko i Mikołaj Chylak, Nastia Teor i Kasia Hertz, Katia Libkind i Max Skorwider, Kateryna Lysovenko i Monika Drożyńska, Daniil Nemyrovskyi, Denis Pankratov i Zuzanna Hertzberg, Valentyna Petrova i Lesia Pczołka, Nina Savenko i Ada Rączka, Anna Scherbyna i Liliana Zeic, Larisa Venediktova i Marek Wasilewski, Vova Vorotniov i Zbiok Czajkowski.

Wraz z Instytutem Adama Mickiewicza wystawę współorganizują Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Arsenał w Białymstoku, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Galeria Labirynt w Lublinie, Gdańska Galeria Miejska, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Biuro Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze oraz Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.