udział wezmą: Anda Rottenberg, Piotr Rypson
prowadzenie: Paweł Leszkowicz
* ilość osób ograniczona
* bezpłatne wejściówki dostępne od czwartku (18.06) w galeryjnej księgarni Kiosk
* wydarzenie będzie transmitowane online
Sztuka w Polsce 1945–2005 to – jak pisze autorka – podręczny przewodnik. Anda Rottenberg w zwięzły sposób opisuje sztukę i życie artystyczne ostatnich sześćdziesięciu lat, a całości dopełniają noty biograficzne artystów, krytyków, kuratorów i organizatorów życia artystycznego mających duży wpływ na dzieje polskiej sztuki powojennej. Jej linię rozwojową opisuje autorka nie abstrakcyjnie, ale w powiązaniu z rzeczywistością minionego półwiecza. Ukazuje przede wszystkim przemiany w sztuce współczesnej i tych twórców, którzy wnieśli do niej coś nowego. Dzięki tej książce nurty, kierunki, wybitne postaci i zjawiska alternatywne układają się w całość i tworzą logiczny ciąg. Anda Rottenberg nie tylko przedstawia historię sztuki współczesnej w Polsce, ale uczy patrzeć na nią i pomaga zrozumieć nowe zjawiska artystyczne.
„Potrzeba syntetycznego, kompetentnego, a zarazem przystępnie opracowanego zarysu dziejów sztuki w Polsce po 1945 roku jest nagląca. Niezrozumienie, wybuchająca czasami niechęć do sztuki współczesnej, medialnie rozdmuchiwane «skandale» w dużej mierze mają swoje źródło w nieznajomości tej sztuki. [...] Anda Rottenberg, historyk sztuki, krytyk, kurator i współtwórca polskiego życia artystycznego ostatniego ćwierćwiecza, jest jedną z osób usiłujących zmienić ten stan rzeczy, przełamać społeczną obojętność lub wręcz wrogość wobec sztuki współczesnej. Jest nie tylko znakomicie zorientowana w jej złożonej problematyce, lecz potrafi również o niej przekonująco mówić, pisać, promować i wyjaśniać.
O książce, z autorką będzie rozmawiał Piotr Rypson, autor ekspozycji kolekcji sztuki nowoczesnej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obecność tych dwóch autorytetów pozwoli na podjęcie debaty nad tym jak pisać i wystawiać historię sztuki nowoczesnej i współczesnej w Polsce, już z perspektywy XXI wieku.
Wydarzenie organizowane we współpracy z Instytutem Historii Sztuki UAM oraz Wydawnictwem Piotra Marciszuka STENTOR