Wykład poświęcony jest strategiom, emocjom i wątpliwościom procesu twórczego, poświęconego na rozpamiętywanie, kontemplację i żałobę po zwierzęcych ofiarach. Materiał do rozważań będzie stanowić zbiór współczesnych prac artystycznych, w tym: Chicken Truck (2007) – obraz Sunaury Taylor, malowany ustami; obiekty Linnei Ryshke, między innymi Bone-Stones: Relics of Our Wreckage (2020) – cykl kamiennych płyt stworzonych z kości zwierząt oraz Remains (2020), praca powstała w ramach czterdziestosiedmiodniowego procesu rysowania, zamalowywania, suszenia, ścierania i zbierania pyłu; cykl tysiąca rzeźb świń, autorstwa Kathryn Eddy; realizacja rzeźbiarska Karoliny Wajdy, zatytułowana Istoty ludzkie i nieludzkie (2022), stworzona między innymi ze zwierzęcych kości, pozostałości po istotach zabitych przez ludzi; obiekt Martyny Jastrzębskiej, zatytułowany Chora skóra (2020); praca Zeszyty (2019) oraz Każdego dnia od nowa (2019) Michaliny W. Klasik; cykl Ćwiczenia z empatii. Zdjęcia odnalezione (2017) Elwiry Sztetner, a także fotografie Isy Leshko, które złożyły się na album Allowed to Grow Old: Portraits of Elderly Animals from Farm Sanctuaries (The University of Chicago Press, 2019).
Na życzenie – wspólne doświadczenie czasu rozpamiętywania przy performatywnej lekturze fragmentów litanijnej poezji Konrada Góry.
Dariusz Gzyra – filozof, autor, artysta, działacz społeczny. Po wydaniu książki Dziękuję za świńskie oczy. Jak krzywdzimy zwierzęta (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018) zgłoszony do nagrody Paszporty POLITYKI. Prowadzi zajęcia na wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku antropozoologia. Współtworzy kadrę dydaktyczną interdyscyplinarnych studiów podyplomowych Prawa zwierząt na Uniwersytecie SWPS. Członek Komisji ds. Zwierząt przy Polskim Towarzystwie Etycznym. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych. Redaktor działu etyka praw zwierząt czasopisma „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies”. Twórca podcastu Ważne nieważne.
Spotkanie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy.
wstęp wolny
fot. Zeszyty (2019), Michalina W. Klasik, dzięki uprzejmości artystki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.