Wydana w końcu zeszłego roku przez krakowski Universitas publikacja Okaleczony świat. Historie fotografii Europy Środkowej 1838-2018 przedstawia w przystępny i atrakcyjny wizualnie sposób fotografię środkowoeuropejską na przestrzeni trzech wieków. Jej lektura zadowoli zarówno czytelnika poszukującego uporządkowanego naukowego tekstu, jak i osoby luźno zainteresowane historią fotografii, ponieważ po wstępnych, akademickich rozdziałach następują eseistyczne teksty do wybranych przez autora fotografii. Znajdziemy tu zdjęcia czasowo rozpięte między jedną z prac Daguerre’a a okładką pierwszego numeru polskiego wydania Vogue’a. Oprócz mających trwałe miejsce w historii fotografii prac Becherów, Andreasa Gursky’ego czy Aleksandra Rodczenki zaprezentowane są tu mniej znane prace i autorzy, także anonimowi.
„Okaleczony świat nie jest jedynie książką o historii sztuki, chociaż z takich źródeł wyrasta. To historia kulturowa (...). Każdy z analizowanych obrazów ożywa, zyskuje historyczne tło, czasem anegdotyczne. Adam Mazur wykorzystuje w swojej pracy własne olbrzymie doświadczenie, kuratora, badacza, konstruktora fotograficznych narracji. A przy tym wszystkim po prostu znakomicie i ciekawie opowiada. Przydatność wiedzy zawartej w Okaleczonym świecie dostrzegą nie tylko naukowcy, studenci i miłośnicy fotografii. Przyjemność znajdą w niej czytelniczki i czytelnicy lubiący dobre historie”.
prof. dr hab. Marianna Michałowska (fragment recenzji)
Adam Mazur – doktor nauk humanistycznych, historyk sztuki, amerykanista, kurator, redaktor i autor tekstów oraz książek z zakresu sztuki współczesnej, szczególnie fotografii. Publikuje m.in. w Szumie, Dagerotypie, Zeszytach Artystycznych, zaś z książek warto wspomnieć choćby: Kocham fotografię. Teksty z lat 1999‒2009, Historie fotografii w Polsce 1839‒2009, Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po roku 2000, Głębia ostrości. Eseje o fotografii polskiej po 1945 roku, Po końcu fotografii. Zawodowo związany z Wydziałem Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Marianna Michałowska - doktor nauk humanistycznych, profesor UAM, dyrektor Instytutu Kulturoznawstwa oraz fotograficzka. Autorka wielu publikacji, z których w kontekście spotkania wymienić trzeba: Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Niepewność przedstawienia: od kamery obskury do współczesnej fotografii czy Obraz utajony: szkice o fotografii i pamięci.
prowadzenie: Marianna Michałowska.
* ilość miejsc ograniczona / obowiązują zapisy: roman.romanowski@arsenal.art.pl
* prosimy o punktualne przybycie
* książkę w dniu spotkania będzie można kupić w specjalnej, promocyjnej cenie
fot. Czekając na cud, Olga Czernyszewa