sobota, 20 kwietnia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

KNAF
gala i wręczenie nagrody
19.10.2018, godz. 18.00

KNAF - Nagroda im. Leszka Knaflewskiego dla młodych twórców
Gala i wręczenie nagrody

PAWILON
Koncert dla Leszka Knaflewskiego, Suma 4.30, godz. 20.00 (wstęp: zaproszenia, darmowe wejściówki)

Udział w wystawie biorą:
grupa AEEI_VD (_Virtual Dreams): Aleksander Błaszkiewicz, Izabela Sitarska, Ewelina Cichocka, Łukasz Tomaszewski (DJ Elvira)
Karolina Kelter Belter / Weronika Wronecka
Róża Duda / Michał Soja
Mateusz Kula
Magdalena Lazar
Osmo Nadir
Yan Tomaszewski

Galeria Miejska Arsenał zainicjowała ogólnopolski konkurs dla młodych artystów posługujących się nowymi mediami oraz dokonujących eksperymentów na skrzyżowaniu sztuk wizualnych i dźwięku. Konkurs jest dwuetapowy, w pierwszej fazie z przesłanych zgłoszeń wyłoniona została grupa nominowanych do nagrody, która prezentuje swoje prace na wystawie w Arsenale. W drugiej fazie ogólnopolskie jury wybierze laureatów konkursu. Główna nagroda ma charakter finansowy, związana jest także z wystawą w Galerii Miejskiej Arsenał i publikacją katalogu.

Konkurs ma na celu upamiętnienie postaci wybitnego poznańskiego artysty i pedagoga Leszka Knaflewskiego, który tworzył instalacje, obiekty, fotografie, rysunki, prace wideo i audioperformans. Od lat 90. jego twórczość sytuowała się na pograniczu sztuk wizualnych i muzyki. Zmarł 6 września 2014. W latach 1980-1985 studiował w PWSSP (potem ASP, dziś Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa. Współtworzył grupę Koło Klipsa, której był członkiem w latach 1983-1990 i współautorem wszystkich jej publicznych prezentacji. Współpracował z wieloma formacjami muzycznymi: Rasa, Sten, Socrealism, Art Sound Project, Drum Machina, Kot. Od 1990 roku zajmował się pracą dydaktyczną. Był profesorem na Wydziale Komunikacji Multimedialnej (kierunek Intermedia) Uniwersytetu Artystycznego. Jego wychowankami są tacy artyści, jak m.in.: Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki i Konrad Smoleński.

Ideą konkursu jest promowanie postaw twórczych związanych z poszukiwaniem nowych narzędzi ekspresji artystycznej w obszarze sztuki mediów, sztuk wizualnych, szeroko pojętej sztuki dźwięku i performans. Konkurs ma na celu podkreślenie wagi radykalnych i odważnych wyborów młodych artystów, którzy wiążą swoje życie ze sztuką.
Przedsięwzięcie realizowane przez Galerię Miejską Arsenał we współpracy z Katedrą Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu podkreśla znaczenie lokalnej tradycji artystycznej tzw. „szkoły poznańskiej” i jednocześnie zwraca się w przyszłość, poszukując nowatorskich rozwiązań i eksperymentów w sztuce.

--

Koncert dla Leszka Knaflewskiego
Kolektyw Suma 4.30

Leszek Knafewski – rysunki
Robert Curgenven – gramofony, efekty, mix
Krzysztof Cybulski – kontrabas, trąbka, organy piszczałkowe AAS, software
Michał Górczyński – klarnet, klarnet basowy, klarnet kontrabasowy
Paweł Krzaczkowski – kurator, koncepcja kompozycji

Dzieło ostatnich miesięcy życia artysty miało pierwotnie funkcjonować pod nazwą Wchodzimy na raz, wychodzimy na trzy. W ramach oryginalnego projektu Knaflewskiego powstała seria wstępnych rysunków i szkiców. Praca Kolektywu SUMA 4.30 nad kompozycją zasadza się więc na intuicjach, tropach i przypuszczeniach wywiedzionych z oryginału. Twórcy za punkt wyjścia przy opracowywaniu formy muzycznej przyjmują inspirację, od której prawdopodobnie wychodził Knaflewski przy pracy nad ostatnim projektem: paragon. Jak wskazuje kurator oraz twórca koncepcji kompozycji, Paweł Krzaczkowski: W formule paragonu Knaflewski dostrzegał najprawdopodobniej ruch kompresji świata do liczby, rygorystyczną jej dominację nad aspektem jakościowym rzeczywistości.

Cyfryzacja ujawnia się w formach budujących Wchodzimy na raz, wychodzimy na trzy - są to wyłącznie różnorodne układy cyfr. Połączenia struktur liczbowych obecnych w rysunkach stają się studium poszukiwawczym form przestrzennych. Nie wiemy nic o chęci stworzenia w ramach Wchodzimy na raz, wychodzimy na trzy formy muzycznej, niemniej w kontekście twórczości Knafewskiego jest to translacja logiczna, zbieżna z duchem jego sztuki. Ponieważ mamy tu do czynienia z przestrzenną ekspansją liczby, obecnej w projekcie SUMA 4.30 w postaci ekwiwalentu dźwiękowego, interesuje nas także przestrzenna dystrybucja muzyki. - zauważa Krzaczkowski.

Sumę 4.30 wieńczy przywołanie śmierci Knaflewskiego. Muzycy odwołują się do Marszu pogrzebowego na okoliczność egzekwii głuchego człowieka Alphonsa Allaisa - utworu opartego na partyturze bez nut, intuicyjnie przywołującego skojrzenia z 4’33’’ Johna Cage’a. Cytat z Allaisa przywołuje zimną pustkę - tę samą, którą pozostawił po sobie upamiętniony przez Kolektyw artysta.