Czyja jest tak zwana sztuka przez duże S i dlaczego się ją kontestuje? Jakie normy i kanony uważane za sztuko-genne są wykluczające dla artystów/tek z niepełnosprawnościami? W jaki sposób „niepełnosprawność” jako temat, perspektywa oraz sposób funkcjonowania rewolucjonizuje praktyki i przestrzenie artystyczne?
Osoby z niepełnosprawnościami stanowią największą oraz najbardziej zróżnicowaną mniejszość na świecie. Niestety świat sztuki jest jedną ze sfer, która z jednej strony w sposób systemowy wyklucza artystów/ki z niepełno sprawnościami, a z drugiej – (re)stygmatyzuje „niepełnosprawność” poprzez dominujące w niej normy i kanony. Podczas wykładu na przykładzie twórczości wybranych artystów/ek z niepełnosprawnościami z globalnego Południa i globalnej Północy zmapowane zostaną najważniejsze cechy i cele crip artu. Skupimy się na tym, w jaki sposób ten ważny nurt sztuko-aktywistyczny redefiniuje dominujące w sztuce dyskursy i praktyki oraz co z tego wynika.
Magda Szarota – badaczka studiów o niepełnosprawności, aktywistka na rzecz praw człowieka, fotografka. Absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy Polskiej Akademii Nauk oraz Lancaster University w Wielkiej Brytanii. Stypendystka m.in. Uniwersytetu Yale i Fundacji Kościuszkowskiej. Współzałożycielka pierwszego w Polsce stowarzyszenia kobiet z niepełnosprawnościami (2004). Współtworzy Humanity in Action Polska – nagradzaną organizację pozarządową, która jako jedna z pierwszych w Polsce podjęła temat niepełnosprawności w kontekście aktywizmu na rzecz praw człowieka. Członkini kolektywu „Artykuł 6”. Autorka i współautorka artykułów, raportów, książek oraz kampanii dotyczących niepełnosprawności, aktywizmu/artywizmu i praw człowieka.