Z cyklu: TEKSTURA DESIGNU
czyli o projektowaniu książek i książkach o projektowaniu
Spotkanie z Piotrem Rypsonem, autorem książki „Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949".
Prowadzenie: Magda Popławska
16 lutego (czwartek), godz. 18.00
Więcej niż plakat! – czyli polska tradycja projektowania graficznego w formie okładek, plakatów, czasopism czy znaczków – przywrócona współczesnym odbiorcom przez krytyka i historyka sztuki, który wkracza w codzienność Polski z czasów wojennych i międzywojennych. Język wizualny z obszarów kultury, polityki oraz gospodarki. Jak czytamy na stronie wydawnictwa Karakter: „od prac lewicowych propagandzistów przez reklamy różnych dziedzin przemysłu do zaskakujących kuriozów, jak fotomontaż na okładce tomiku poezji polskich faszystów” (http://www.karakter.pl/dizajn/nie-gesi). Zapraszamy na spotkanie z autorem, dyskusję o książce oraz o prezentowanej przez nią sztuce projektowej, jej inspiracjach, oddziaływaniu oraz żywotności.
Piotr Rypson – ur. 1956 r. w Warszawie, krytyk sztuki, historyk sztuki i literatury, publicysta, specjalista w dziedzinie edukacji elektronicznej. Studiował archeologię śródziemnomorską na Uniwersytecie Warszawskim. Redaktor naczelny pisma artystycznego „Obieg” w latach 1990–94. Główny Kurator Zbiorów i Galerii w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim (1993–1996). Wykładowca gościnny Rhode Island School of Design w Providence, USA (1993–99). Autor sześciu książek – m.in. Piramidy, słońca, labirynty (2002), Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku (2000), oraz licznych artykułów, esejów i recenzji drukowanych w Polsce i za granicą. Współpracuje z magazynem „Piktogram”.
Kuratorka cyklu: Magdalena Popławska
Materiały graficzne: Wydawnictwo Karakter, http://www.karakter.pl/
Organizator: Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, www.arsenal.art.pl
Cykl comiesięcznych spotkań w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, poświęcony książkom i czasopismom, pracy rąk i niezapomnianym technikom druku. Projektantom oraz ilustratorom. Typografii zdyscyplinowanej, jak i tej nieujarzmionej. Interesuje nas rozwój w dziedzinie projektowania publikacji oraz różne sposoby kreowania jej „tożsamości". Przyglądamy się społecznym aspektom funkcjonowania pozycji wydawniczych, w tym ich funkcjonowaniu na rynku oraz w kontekście politycznym.
Patronat medialny: