Z cyklu: Rubieże kultury popularnej
Przygody popkultury w świecie przepływów
dr Anna Nacher - Etnowyprzedaż?
24.03.2011, godz. 18.00
Jeden z tych obszarów, który zaznacza się wyraźnie jako „pas ziemi przygranicznej”, jest sygnowany przedrostkiem etno-. Mamy zatem do czynienia choćby z etnodizajnem czy muzyką etniczną, w showbiznesie określaną mianem world music. Choć nazwa wprowadzona została w kontekście amerykańskiej etnomuzykologii w latach 60. XX wieku, to prawdziwie zawrotna kariera tej estetyki rozpoczęła się – za sprawą płyty Graceland Paula Simona, festiwalu WOMAD oraz wydawnictwa Realworld Petera Gabriela - w latach 80., by w kolejnej dekadzie stać się jednym z głównych idiomów muzyki popularnej. Czy jest to symptom dowartościowania muzyki spoza kręgu euroamerykańskiego, czy wręcz przeciwnie – swoisty neokolonializm w przebraniu multikulti? Czy może mamy do czynienia z rodzajem ustanawiania wygodnej z punktu widzenia mechanizmów władzy kulturowej granicy oddzielającej kulturę głównego nurtu od tej peryferyjnej, definiowanej jako nie-zachodnia? Czy w szufladzie oznaczonej „world music” daje się wygodnie upchnąć formy hybrydowe, burzące nasze wyobrażenie – stare jak europejska nowoczesność – o kolorowych „tubylcach”, „rdzennych mieszkańcach” odległych kulturowo lokalizacji, przywiązanych do swoich tradycyjnych form kultury? Spróbujemy poszukać odpowiedzi sięgając zarówno do badań terenowych poddających w wątpliwość wartość akademickiej etnomuzykologii, jak i do praktyki nagrań terenowych, stanowiących swoistą performatywną krytykę definicji „world music” proponowanych przez globalny przemysł muzyczny. Znakomitym przykładem tego typu „praktycznej teorii w podróży” będzie działalność niezależnej wytwórni Sublime Frequencies, znanej z nieortodoksyjnych nagrań muzyki z Azji Południowo-Wschodniej, której „tradycyjność” jest jednakże problematyczna.
RUBIEŻE KULTURY POPULARNEJ - Rubież to pas ziemi przygranicznej, słowo to używane jest także w terminologii wojskowej, odnosi się do terenu posiadającego znaczenie strategiczne, na którym toczone są operacje wojskowe. Rubieże kultury popularnej to cykl spotkań opowiadających o najbardziej frapujących zjawiskach współczesnej kultury popularnej (m.in. o taktykach oporu czy przekraczaniu granic mediów). Przekazy kulturowe funkcjonują w wieloznacznej i niejednorodnej przestrzeni medialnej, gdzie ulegają bezustannym przeobrażeniom. Skłaniają również do ponownego przemyślenia zastałych definicji i poszukiwania nowych sposobów myślenia o kulturze współczesnej. Spotkania proponują świeże spojrzenie i wnikliwą analizę złożonych zjawisk, traktowanych dotąd często zbyt powierzchownie.
dr Anna Nacher - adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender przy IszA UJ. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Autorka bloga poświęconego dydaktyce i zainteresowaniom naukowym (http://nytuan.wordpress.com).Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny (Projekt Karpaty Magiczne/Magic Carpathians Project, z którym nagrała 9 płyt, regularnie koncertuje w Europie i USA www.magiccarpathians.com), autorka warsztatów eksperymentalnej pracy z głosem i improwizacji wokalnej.
wstęp wolny
koordynacja: Karolina Sikorska
karolina.sikorska@arsenal.art.pl
61 8529502
--------------------------------------------------------------