Z cyklu: Rubieże kultury popularnej
Przygody popkultury w świecie przepływów
dr Anna Nacher, PKP – polityczna kultura popularna
24.02.2011, godz. 18.00, wstęp wolny
Konsekwencją postrzegania kultury popularnej jako obszaru, w którym rozgrywa się dość skomplikowana walka o władzę, będzie pytanie o jej polityczność. Kiedy i pod jakimi warunkami kultura popularna jest / bywa polityczna? Komu zależy na tym, aby była z polityczności wyłączona? Czy muzyka, której słuchamy (lub do której tańczymy), filmy, jakie oglądamy, gry, w jakie gramy mają znaczenie dla zmian społecznych określanych zazwyczaj mianem transformacji? Dlaczego rewolta lat 60. jest dzisiaj odległą epoką i dlaczego dominujący dyskurs tak chętnie pokazuje ją głównie za pomocą formuły sex-drugs-and rock'n'roll? Dlaczego nowsze „rewolty” lat 80. i 90. pozostają w cieniu i bywają sprowadzane do kolejnych mód (punka, a później techno). Jednym słowem, ważne będzie dla nas pytanie o kontrkulturę, alternatywę i margines – także ten, który w dobie postfordyzmu staje się modnym „offem”. Spróbujemy znaleźć niektóre odpowiedzi posługując się kilkoma konkretnymi przypadkami z różnych dekad i z różnych obszarów: od Johna Lennona i Yoko Ono, którymi interesowały się amerykańskie służby specjalne, przez czeski casus Plastic People of the Universe i Karty 77, polską scenę lat 80. po technową (i technologiczną) dekadę końca XX wieku. Spróbujemy także zastanowić się nad tym, jak – i gdzie – jest dzisiaj możliwa alternatywa.
RUBIEŻE KULTURY POPULARNEJ - Rubież to pas ziemi przygranicznej, słowo to używane jest także w terminologii wojskowej, odnosi się do terenu posiadającego znaczenie strategiczne, na którym toczone są operacje wojskowe. Rubieże kultury popularnej to cykl spotkań opowiadających o najbardziej frapujących zjawiskach współczesnej kultury popularnej (m.in. o taktykach oporu czy przekraczaniu granic mediów). Przekazy kulturowe funkcjonują w wieloznacznej i niejednorodnej przestrzeni medialnej, gdzie ulegają bezustannym przeobrażeniom. Skłaniają również do ponownego przemyślenia zastałych definicji i poszukiwania nowych sposobów myślenia o kulturze współczesnej. Spotkania proponują świeże spojrzenie i wnikliwą analizę złożonych zjawisk, traktowanych dotąd często zbyt powierzchownie.
dr Anna Nacher - adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender przy IszA UJ. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Autorka bloga poświęconego dydaktyce i zainteresowaniom naukowym (http://nytuan.wordpress.com).Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny (Projekt Karpaty Magiczne/Magic Carpathians Project, z którym nagrała 9 płyt, regularnie koncertuje w Europie i USA www.magiccarpathians.com), autorka warsztatów eksperymentalnej pracy z głosem i improwizacji wokalnej.
koordynacja: Karolina Sikorska
karolina.sikorska@arsenal.art.pl
61 8529502