Z cyklu: Medialne transpozycje
dr Marta Kosińska, Uciechy filmu: Freud, drżące ciała i magia światłoobrazu
21.06.2011, godz. 18.00
Znany jako komediant archetypów, James Broughton, tworzył kino radośnie. Źródło komedii odnajdywał nie w slapstickowych filmowych gagach, ale w pierwszych doświadczeniach odbioru niemego kina: w uciesze widza z tego, że na ekranie poruszają się postaci. Filmowa akcja w wizji Broughtona pozostawia w tyle modernistyczną, nieruchomą totalność obrazu, zmierzając w stronę widzenia za pomocą skojarzeń, dynamiki, asocjacji, ruchu. Nostalgia za przedwojennym, czarno-białym, zaludnionym postaciami celuloidem usadza obok siebie na sali kinowej ramię w ramię braci Lumiere i starego dobrego wujka Freuda: niemych, trzęsących się od śmiechu wybitnych komików.
MEDIALNE TRANSPOZYCJE - cykl spotkań łączących formę wykładu z projekcją filmową, poświęconych audiowizualnym praktykom artystycznym w Stanach Zjednoczonych od lat 40. do 80. XX wieku. Spotkania sproblematyzują moment medialnej transpozycji, jaka zaszła w obrębie dwóch różnych technologii: filmu i wideo jako moment zmiany kulturowej. Tym samym pokażą specyfikę dzieła audiowizualnego w szerokim uwikłaniu kontekstualnym, a więc nie tyle jako fragment historii sztuki, ale raczej opowieść o dynamice kultury, którą określamy mianem artystycznej.
dr Marta Kosińska - adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną, w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się historią pierwszej i drugiej awangardy filmowej, teorią komunikacji, metodologią badań kulturoznawczych, orientacją performatywistyczną w humanistyce, kulturowymi aspektami nowych mediów.
koordynacja: Anna Czaban
anna.czaban@arsenal.art.pl
061 8529502