wtorek, 19 marca otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Z cyklu: Biały mazur

Z cyklu: Biały mazur
Kino kobiet w polskiej kinematografii
dr Monika Talarczyk-Gubała, Mężczyzna niepotrzebny w kinie Agnieszki Holland
8.03.2012, godz. 18.00

Jedyna polska reżyserka, która stała się bohaterką wywiadów-rzek, a nawet opowiadań, a jej twórczość przedmiotem kilku monografii, unikających jednak krytyki feministycznej. „Jedyna wśród chłopaków” w Zespole Filmowym X oraz wśród legendarnych reżyserów na okładce najnowszego opracowania historii polskiego filmu, a także kluczowa figura filmowej dynastii. Przedmiotem uwagi będzie jej status w polskiej kinematografii w perspektywie kulturowej tożsamości płci, w tym pierwowzór postaci Agnieszki w filmie Andrzeja Wajdy „Człowiek z marmuru”, oraz mniej znana twórczość sceno- i kinopisarska, pozwalająca podążać ścieżką interpretacyjną problematyki kobiecej, a nie jak dotąd głównie tropem romantycznego idiomu. Tytułowy niepotrzebny mężczyzna został zaczerpnięty z tytułu mało znanego dramatu aborcyjnego według scenariusza Holland.

Biały mazur to nazwa tradycyjnego polskiego tańca, a zarazem tytuł filmu w reżyserii jednej z bohaterek cyklu - Wandy Jakubowskiej. Nawiązuje też do tytułu wystawy sztuki kobiet pod kuratelą Andy Rottenberg, z tą różnicą, że w cyklu filmowym sama kuratorka staje się jedną z autorek kina kobiet, a mianowicie scenarzystką pierwszego polskiego filmu nazwanego przez krytykę feministycznym. Cykl wykładów będzie służył wprowadzeniu do dyskusji nad wkładem kobiet do polskiej kinematografii, włączając tak kontrowersyjne postaci jak wspomniana Jakubowska, sławne, choć nieinterpretowane w świetle krytyki feministycznej, jak Agnieszka Holland, czy zupełnie zapomniane, jak autorki filmu "Bluszcz" oraz przedstawicielki najmłodszego pokolenia, np. Anna Jadowska. Wykłady obejmą nie tylko twórczość reżyserek filmowych, ale także tzw. kinopisarek, łączących sztukę scenopisarską i reżyserską oraz związki pisarek z kinem. Celem jest odpowiedź na pytanie, czy możemy mówić o polskiej odmianie cinécriture féminine i jak zmienia się dyskurs historii polskiego kina, kiedy jego bohaterką staje się reżyserka filmowa.

Monika Talarczyk-Gubała - dr nauk humanistycznych, absolwentka filologii polskiej ze specjalnością filmoznawczą UAM w Poznaniu, adiunktka w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Szczecińskim. Autorka monografii „PRL się śmieje! Polska komedia filmowa 1945-1989”, redaktorka tomów zbiorowych poświęconych kulturze Europy Środkowej. Entuzjastka kina kobiet. Współpracowniczka szczecińskich „Pograniczy” i feministycznej „Zadry". Prowadzi coroczne warsztaty z gender studies na festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gościnnie popularyzuje środkowoeuropejskie kino kobiet.

koordynacja: Karolina Sikorska
karolina.sikorska@arsenal.art.pl

matronat medialny:
feminoteka-logo