Spotkanie wokół nowej książki Magdaleny Kamińskiej „Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu”
Udział biorą: dr Magdalena Kamińska, Tomasz Łapa (Grupa Allegro), Tomasz Żaglewski (Instytut Kulturoznawstwa UAM)
prowadzenie: Karolina Sikorska
26.05.2011, godz. 18.00, czwartek
wstęp wolny
Cyberplotka, portale aukcyjne, slangi internetowe, cyberkościoły czy fanfikcja to tylko kilka spośród zjawisk, które w książce "Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu" opisuje Magdalena Kamińska. Badaczka stawia przenikliwe pytania o kształt współczesnej kultury internetu i formułuje niezwykle barwne i cenne poznawczo odpowiedzi. Analizuje w niej zróżnicowane praktyki kulturowe i społeczne, które współtworzą otaczający nas pejzaż medialny. Magdalena Kamińska ukazuje te procesy, zdarzenia i fenomeny z pasją, próbując oddać ich złożony charakter. W ten sposób powstała książka, która jest przewodnikiem po obfitujących w niebezpieczeństwa i sprzeczności kulturowych przestrzeniach internetu. Ta błyskotliwa propozycja skłania także do krytycznego namysłu nad wytworami i działaniami lokalnych i globalnych cyberkultur.
Magdalena Kamińska - doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o poznaniu i komunikacji społecznej, pracuje jako adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe to kultura internetu, prehistoria mediów audiowizualnych i horror filmowy. Jest autorką kilkunastu publikacji naukowych, a także monografii: Rzeczywistość wirtualna jako „ponowne zaczarowanie świata”. Pytanie o status poznawczy koncepcji. Aktualnie przygotowuje rozprawę habilitacyjną pod roboczym tytułem Kulturowa historia aparatów optycznych w Europie. Od innowacji technologicznej do zmiany kulturowej. W roku 2010 przeprowadziła cykl dwunastu multimedialnych wykładów - Przetwory audiowizualne. Śmietnik świata, ściek cywilizacji. Fenomeny cyberkultury w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.
Tomasz Łapa - od 5 lat w Allegro. Prowadzi zespół kreatywny odpowiedzialny za tworzenie i realizowanie kampanii reklamowych dla marek z Grupy Allegro. Z wykształcenia socjolog i kulturoznawca. Lubi kulturę popularną i duże miasta. Nie lubi schematów i powtarzalności. Prywatnie szczęśliwy tata 2,5 letniej Lilianny.
Tomasz Żaglewski - doktorant w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną Instytutu Kulturoznawstwa UAM; jego zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień cyberkultury, nowych mediów oraz historii i teorii kultury popularnej.