Sesja krytyczna w ramach Międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych (MPRA)
Udział wezmą: Milan Loviška i Angelo Romano
23.05.2012, godz.17.00
Szczegóły na: www.m-pra.org
W spotkaniu udział wezmą wiosenni goście Międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych: Milan Loviška, słowacki artysta pracujący w Wiedniu i Angelo Romano, niemiecki kurator pracujący w Zurichu i Szanghaju, oraz wybrani poznańscy artyści. Uczestnicy sesji zaprezentują siebie i swoją dotychczasową działalność artystyczną. Każda prezentacja potrwa ok. 15 min, a po przedstawieniu się wszystkich uczestników nastąpi dyskusja panelowa z udziałem publiczności.
Milan Loviška zajmuje się różnymi środkami ekspresji artystycznej związanymi z ruchem i ciałem – teatrem tańca, performance, a także sztuką związaną z działalnością multimedialną. W Poznaniu artysta zrealizuje projekt choreograficzny, dotyczący zagadnienia śmierci w jej społecznym i mitotwórczym aspekcie. Loviška zaproponuje odbiorcom sceniczne laboratorium, w którym strach przed umieraniem i marzenia o jego uniknięciu zostaną poddane szczegółowej analizie na przykładzie superbohatera. Taka postać jest symbolem marzenia o nieograniczonych umiejętnościach i mocy człowieka.
Angelo Romano w swojej pracy poszukuje nowych środków prezentowania sztuki oraz możliwości poszerzania przestrzeni wystawienniczej nieprzekraczających jednak jej instytucjonalnych ram. Kurator pyta o status sztuki współczesnej, jej miejsce w społeczeństwie oraz możliwość odpowiadania i reagowania na problemy społeczne.W Poznaniu Romano zamierza zrealizować projekt pt. "How do we think about art? Community and cooperation – alternative models of society – the transformation of the medium” ("W jaki sposób myślimy o sztuce? Społeczność lokalna i współpraca – alternatywne modele społeczne – transformacja medium") inspirowany filmem Francoisa Truffauta „Fahrenheit 451”. Realizacja będzie rozwinięciem przedsięwzięcia przeprowadzonego w Szanghaju podczas World Expo 2010, podczas którego w czasie transmisji na żywo za pomocą programu Skype artyści komunikowali się z uczestnikami wystawy. Na skutek interwencji kuratora, poprzez skonfrontowanie biografii twórców i poruszanych przez nich problemów z sytuacją odbiorców powstała swoista interakcja społeczna.