Emerging Artists vol.1 – Ex-Ground Filmfest
9 kwietnia 2013, godz. 19.00, wstęp wolny
Pokaz filmów eksperymentalnych z oficjalnej selekcji niemieckiego festiwalu Exground FilmFest.
Festiwal SHORT WAVES powstał w 2009 roku i szybko stał się renomowanym projektem w świecie polskiego kina krótkometrażowego. Jego program skupia osiągnięcia filmu fabularnego, dokumentalnego, animacji, form eksperymentalnych i video-art. W trakcie Festiwalu, widzowie w kilkudziesięciu polskich i europejskich miastach zobaczą filmy walczące o Grand Prix i nagrodę Short Waves PRO, a publiczność poznańska weźmie udział w pokazach organizowanych w ramach ponad trzytygodniowych obchodów.
Podczas pokazu Emerging Artists zobaczymy filmy, które stanowią odrębną kategorię sztuki; kwestionują konwencje związane z odbiorem kina i starają się je łamać. Te eksperymentalne produkcje schodzą z utartych szlaków i podejmują eksploracje o nieprzewidzianych rezultatach. Podobnie jak w przypadku innych dziedzin życia, te twórcze eskapady wywodzą się z ciekawości - to ona odpowiada za skupienie na wizualnych innowacjach, które wciąż odnawiają język kina.
Confessions with an open courtains / Eli Cortińas
„Kariera kobiety, śmieszna sprawa. To, z czego rezygnujesz, aby poruszać się szybciej w czasie wspinaczki po drabinie kariery. Zapominasz, że będziesz tego ponownie potrzebować, kiedy wrócisz do bycia kobietą”. Betty Davis w Wszystko o Ewie w reżyserii Josepha L. Mankiewicza (USA 1950).
Gas Avalon / Carsten Aschmann
Penetrując interaktywną powierzchnię poznajemy świat Gas Avalon, który rządzi się zupełnie innymi prawami. Pociski są formą przemieszczania się; style artystyczne przedstawiają krajobraz braku poczucia miejsca. Człowiek i sztuka przenikają się, aby ulotnić się w elektrowni. Jako atomy duszy, która posiada dar racjonalności, powracamy do rzeczywistości.
Sounding Gas / Sylvia Schedelbauer
Mężczyzna w lesie zostaje zanurzony w niezliczonych wrażeniach; rytmiczne fale obrazów i dźwięków tworzą jego introspekcję.
Memory Extended / Yara Spaett
Opowieść o długoletnim badaniu historii rodziny reżyserki, które miało miejsce w Monachium i Salonikach. Nielinearna narracja tworzy się sama na podwójnym ekranie.
Sechster Sinn, Drittes Auge, Zweites Gesicht / Jan Riesenbeck
Młody mężczyzna, starając się znaleźć swoją perspektywę, widzi oczami innych ludzi. Brzuchomówcy mylą siebie ze swoimi lalkami. Sen jest przechowywany w klepsydrze jako odzwierciedlenie marzeń sennych. Czasami wszystkie elementy do siebie pasują, ale obraz nie ma żadnego sensu.
Snail Trail / Philipp Artus
Ślimak wymyśla koło i przechodzi przez kulturalną ewolucję po to, żeby wrócić do początku.
Achill / Gudrun Krebitz
Prawdziwa ekscytacja jest zawsze pozbawiona ostrości widzenia. Niestety. Radość jest pogrzebana w ślepym pośpiechu i pospiesznych wyobrażeniach.
Like rats leaving a sinking ship / Vika Kirchenbauer
Częściowo oparte na ocenie psychiatrycznej autorki - zdiagnozowanej z zaburzeniem tożsamości płciowej - intymne dzieło, które łączy osobistą subiektywność z kliniczną obiektywnością raportów medycznych. W miarę jak sugestywne obrazy łączą się niepostrzeżenie z odnalezionym materiałem rodzinnym, wyłania się wielopłaszczyznowa rzeczywistość, w której podział na to, co prawdziwe i fałszywe, staje się nieważny i przestarzały.