sobota, 21 grudnia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

Stary Rynek 6, 61-772 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Małgorzata Radkiewicz, Kilka „spojrzeń” na kino i sztukę kobiet

Małgorzata Radkiewicz, Kilka „spojrzeń” na kino i sztukę kobiet
Spotkanie promocyjne wokół książki Małgorzaty Radkiewicz „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek

11.01.2012, godz. 18.00

Spotkanie będzie okazją do przedstawienia wybranej twórczości kobiet – artystek i reżyserek, które posługują się formami audiowizualnymi: filmem, wideo, nowymi mediami. Pojęcie „filmowego spojrzenia” posłuży do omówienia kobiecej ekspresji i jej zróżnicowania tematycznego, stylistycznego i medialnego. Natomiast propozycja „kilku spojrzeń“ pozwoli na intertekstualne odczytanie prac między innymi Claudii Llosy, Julie Taymor, Bogny Burskiej. Interpretacja teoretyczno-filmowa, kulturowa i genderowa pozwoli na ukazanie wieloaspektowości kina oraz sztuki kobiet.

Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych. Kierowniczka podyplomowych Gender Studies UJ. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz tożsamości płci (gender) we współczesnym kinie i w sztukach wizualnych. Autorka książek: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006), Władczynie spojrzenia”. O kinie i sztuce kobiet. 2010). Jako redaktorka przygotowała kilka tomów z serii Gender. Publikuje w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, m.in. „Rita Baum”, „Kwartalnik Filmowy”, „Czas Kultury”.

"Władczynie spojrzenia" to książka o twórczości kobiet – artystek i reżyserek, które posługują się formami audiowizualnymi: filmem, wideo, nowymi mediami. Centralnym tematem tomu jest kobieca ekspresja, jej zróżnicowanie tematyczne, stylistyczne i medialne. Autorka wykorzystuje zarówno klucz teoretycznofilmowy, feministyczny i genderowy, jak i szeroko rozumianą metodologię studiów kulturowych. Umożliwia jej to umieszczenie oglądanych filmów w wielu różnych kontekstach, w odniesieniu do odmiennych koncepcji teoretycznych i metodologii. Przedmiotem analizy czyni autorka realizacje takich reżyserek i artystek jak Urlike Ottinger, Chantal Akerman, Vèra Chytilová, Julie Dash, Miranda July, Sally Potter, Jennifer Reeves, Jasmila Žbanić oraz powstałe po 1989 roku prace polskich artystek: Katarzyny Kozyry, Anny Baumgart, Bogny Burskiej, Zorki Wollny, Izabeli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Karoliny Kowalskiej, Anny Niesterowicz i Alicji Żebrowskiej.

wstęp wolny

koordynacja: Karolina Sikorska
karolina.sikorska@arsenal.art.pl