Termin: 3 grudnia (wtorek) i 4 grudnia (środa) 2015
Miejsce: Biblioteka Raczyńskich (pl. Wolności 19)
Organizatorzy: Wydział Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Centrum Praktyk Edukacyjnych w Poznaniu
Konferencja towarzyszy 9. edycji Biennale Fotografii w Poznaniu, organizowanemu przez Galerię Miejską „Arsenał” i Centrum Kultury Zamek.
Konferencja poświęcona jest niejednoznacznemu statusowi fotografii w praktykach edukacyjnych: z jednej strony jest ona narzędziem (wizualizacją, ilustracją, techniką) w pracy edukacyjnej, z drugiej – sama jest przedmiotem nauki i metadyskursem teoretycznym. Wiedza o tym, czym jest fotografia, jako specyficzne medium pośredniczące między ludzkim doświadczeniem świata i rzeczywistością, jest niezbędna we współczesności, posługującej się w dużej mierze za pomocą komunikatów wizualnych. Bez umiejętności ich konstruowania oraz interpretowania zarówno twórcy, jak i użytkownicy obrazów są bezbronni.
Wiele lat temu Walter Benjamin pytał: „czyż nie jest gorszy od analfabety fotograf nieumiejący odczytać własnych zdjęć?”. Niemal sto lat później problem analfabetyzmu wizualnego (także cyfrowego) nie stracił na znaczeniu. Dlatego też zwracamy uwagę na rolę edukacji fotograficznej i fotografii w edukacji.
Konferencja zaprosić miała do przemyślenia zastosowań fotografii w edukacji naukowej i artystycznej, ale też do rozpoznania sposobów poszerzania wiedzy o wizualnym potencjale obrazów fotograficznych. Jej celem jest również konfrontacja stanowisk badaczy z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych z opiniami humanistów i artystów.
Prelegentom zaproponowano następujące tematy do dyskusji:
- Fotografia jako narzędzie edukacji.
- Fotografia naukowa jako materiał artystyczny.
- Obraz – narzędzie nauki.
Komitet organizacyjny:
dr hab. Marianna Michałowska IK UAM
dr Justyna Ryczek WEA UAP
dr Maciej Szymanowicz UAM
dr Agata Skórzyńska CPE
Program:
Czwartek, 3 grudnia
Sesja poranna: 9.00 – 10.30
Otwarcie konferencji
Justyna Ryczek, Marianna Michałowska, Maciej Szymanowicz
Działania artystyczne:
Joanna Hoffmann, Poza powierzchnię
Piotr Wołyński, Niestabilne obrazy – inny model fotografii
Przerwa: 10.30 – 10.45
Sesja przedpołudniowa: 10.45-11.45
Twórczość i edukacja
Agata Iżykowska, Fotografowanie hierofanii
Tomasz Bielak, Notoryczne zawieszanie - wizualno-tekstowe konstrukcje informacyjne.
Przerwa kawowa: 11.45 – 12.15
Sesja południowa: 12.15 – 13.45
Fotografia i opowiadanie świata:
Joanna Szylko-Kwas, Między obrazem a informacją – o funkcji fotografii w prasie
Kalina Kukiełko-Rogozińska, Afganistan na fotografiach Rity Leistner
Marta Smoleń-Sidyk, Visual Storytelling – jak za pomocą obrazu opowiadać historie na odległość?
przerwa: 13.45- 14.30
Sesja popołudniowa 14.30 – 16.00
Fotografia w instytucjach kultury
Witold Kanicki, Trofea, łupy i kolekcje. Wokół edukacyjnej roli muzeów i fotografii
Justyna Budzik, Obrazy i pojęcia - zajęcia dydaktyczne na wystawach fotograficznych
Katarzyna Napierała-Rydz, Warunki skuteczności wykorzystania fotografii w edukacji
17.00 spotkanie na wystawach 9 Biennale Fotografii
Piątek, 4 grudnia
Sesja poranna: 9.30 – 10.45
Edukacyjny wymiar dokumentowania
Małgorzata Radkiewicz, Między kreacją a dokumentacją. Podręcznik fotografowania zabytków Janiny Mierzeckiej
Maciej Frąckowiak, Zamiast do szafy. Film dokumentalny jako narzędzie ewaluacji przedsięwzięć kulturowych
kawa 10.45-11.00
Sesja przedpołudniowa: 11.00 – 12.45
Wizualność w badaniach naukowych
Włodzimierz Rączkowski, Tomasz Michalik, Zdjęcie/wizualizacja/obraz i tekst: dwugłos o poznawaniu przeszłości w archeologii
Sławomir Tobis, Fotografia - między terapią a edukacją
Kamil Wnuk, Technokultura jako nowy paradygmat fotografii. Nowe wyzwania edukacji artystycznej
przerwa 12.45 – 13.15
Sesja popołudniowa 13.15-14.45
Lokalność w edukacji
Agnieszka Pajączkowska, „Coś, co zostanie" - lokalne działania fotograficzne wokół „Zapisu socjologicznego" Zofii Rydet
Wojciech Sternak, Być jak Zofia Rydet?
Justyna Szlachta-Misztal, Rola fotografii w literaturze. Motyw fotografii w twórczości Henryka Wańka i Piotra Lachmanna
Dyskusja