Praca Dominika Lejmana Równia Pochyła została zrealizowana w Poznaniu, a jej „bohaterami” są poznańscy artyści. Realizacja może być interpretowana jako ironiczny komentarz do zjawiska tzw. kariery artystycznej. Widoczni na wideo artyści wspinają się w górę, by następnie, na różnych etapach wspinaczki, odpadać od ściany i spadać w niebyt.
Równia Pochyła jest reprezentatywnym przykładem jednego z dwóch nurtów twórczości Lejmana, to jest, twórczości w polu tzw. fresków wideo, które są otwartymi kompozycjami filmowymi wpisującymi się w zastaną architekturę przy pomocy projekcji wideo. Termin fresk, choć używany w odniesieniu do sztuki mediów, nabiera szczególnego znaczenia dla artysty, który konsekwentnie podkreśla, że jego twórczość należy interpretować przede wszystkim w kontekście malarstwa, z którym czuje się mocno związany.
Dominik Lejman, ur.1969 w Gdańsku; artysta i pedagog UAP. W latach 1989–1993 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. W 1996 r. uzyskał dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W latach 1993–1995 studiował w Royal College of Art w Londynie. Studia w Hochschule der Künste w Berlinie zaowocowały realizacją pracy fotograficznej w Muzeum Pergamońskim. Od 2005 r. prowadzi pracownię malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zajmuje się malarstwem, które łączy z projekcjami wideo, realizuje wideofreski i prace w formie wielkoformatowych projekcji. Jest autorem licznych wystaw indywidualnych oraz projektów publicznych (m.in. stałe instalacje w szpitalach w Nowym Jorku i w Cleveland). Brał udział w wielu ekspozycjach zbiorowych, m.in. Biennale Architektury w Wenecji 2004, Sanguine w Fondazione Prada (2019). Jest laureatem polskich i zagranicznych nagród, m.in. Paszportu „Polityki” (2001) i Berlin Art Prize (2018). Prowadzi II Pracownię Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Mieszka w Poznaniu i Berlinie.