sobota, 20 kwietnia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Z cyklu: Przetwory audiowizualne

Przetwory audiowizualne
Śmietnik świata, ściek cywilizacji. Fenomeny cyberkultury

Wykład dr Magdaleny Kamińskiej: „Gwiazdy internetu, czyli celebryci stylu zerowego. Od Pani Barbary do Pedomisia”

20.04.2010, godz. 18.00

Określenie "gwiazda" traktowane jest często jako synonim słowa "celebryta", a oba te terminy - jako równoważnik pojęcia "osoba znana". Jednak heros, gwiazda i celebryta to nietożsame figury zbiorowej wyobraźni. Herosi to osoby niezwykłe, posiadające niecodzienne cechy, umiejętności, cnoty. Gwiazdy także otoczone są niezwykłą, tajemniczą aurą. Dla kontemplujących je są nieosiągalne, gdyż ulokowane ponad światem dnia codziennego. Natomiast celebryta "po prostu jest" i jako nikt szczególny - a ściślej, ktoś nadzwyczajny mimo braku wyjątkowości - łączy się bezpośrednio ze światem codzienności uczestników kultury popularnej. "Znani z tego, że są znani" przyjmowani są jednak z niesmakiem, ponieważ w naszej kulturze wciąż funkcjonuje tradycyjne rozumienie sławy, korelujące z metafizyczną lub metaforyczną nieśmiertelnością - długofalową społeczną pamięcią.
Jednak jeśli wydawało się niektórym, że uczestnik popularnej kultury zmediatyzowanej nie może już upaść niżej, niż wdać się w adorację celebrytów w rodzaju Paris Hilton czy Joli Rutowicz - abstrakcyjnych, medialnie wykreowanych figur, które niczym szczególnym się nie odznaczają i nic szczególnego nie potrafią - mylili się. Fenomen tzw. gwiazd Internetu, który zostanie omówiony w tym wykładzie, prowadzi nas znacznie dalej. Status gwiazdy Internetu osiągają zarówno osoby rzeczywiście istniejące (pani Barbara z klatki B czy Gracjan Roztocki), jak i postaci wykreowane wirtualnie lub transmedialnie (Pedomiś) oraz publicyści internetowi (od Pereza Hiltona poprzez Czułego Wojtka aż do szafiarek, które w ostatnim pięcioleciu zrewolucjonizowały przemysł modowy). Szczególny niesmak budzi pierwsza z wymienionych grup, realizująca na naszych oczach proroctwo Andy`ego Warhola: każdy z nas będzie kiedyś sławny przez piętnaście minut. Czy jednak rzeczywiście zjawisko to świadczy o ostatecznym upadku kultury popularnej w konsekwencji jej komputeryzacji?

Magdalena Kamińska - absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, doktor nauk o poznaniu i komunikacji, adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną w Instytucie Kulturoznawstwa UAM. Zainteresowania naukowe: archeologia kina, genologia filmu i mediów audiowizualnych, socjologia i antropologia Internetu. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i członkiem założycielem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Autorka monografii Rzeczywistość wirtualna jako ponowne zaczarowanie świata. Pytanie o status poznawczy koncepcji. Redaktorka i współautorka książek Erotyzm, groza, okrucieństwo – dominanty współczesnej kultury i Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej. Obecnie przygotowuje rozprawę habilitacyjną pod roboczym tytułem "Kulturowa historia zabawek optycznych w Europie"

Cykl spotkań ukazujący praktyki związane z różnymi sferami kultury audiowizualnej, zwłaszcza telewizji i internetu. Przedstawione i przedyskutowane zostaną praktyki telewidzów i internautów, które tworzą znaczące części współczesnych pejzaży kulturowych.

koordynatorka cyklu: Karolina Sikorska
karolina.sikorska@arsenal.art.pl
061 8529502

wstęp wolny

loga